Så är läget på Rhodos just nu

Lägesrapport från Rhodos

Hur är det egentligen i Grekland just nu? Vår destinationschef Sarah Sundström har gett oss en rapport från Rhodos, som är en av Greklands mest älskade semesteröar.
Senast uppdaterad 12 augusti 2021

Sarah är ny på Rhodos, men har jobbat för Ving i utlandet i 12 år. Det hon gillar mest med Rhodos är de oändliga möjligheterna att hitta små vikar att bada i, samt att vakna tidigt och ta en promenad längs stranden eller i den då folktomma gamla stan.

– På Rhodos är livet ungefär som vanligt. Fortfarande lite lugnare än en vanlig sommarsäsong, men alla minimarkets, restauranger och småbutiker har öppet. De flesta är bra på att hålla distans och följa de restriktioner som fortfarande finns.

– I Grekland behöver du inte längre bära munskydd på offentliga platser utomhus om du kan hålla ett avstånd på 1,5 meter till andra. Det är inte heller längre utegångsförbud om nätterna. Vaccinationerna går i bra takt och det bästa är att man nu kan röra sig utomhus utan munskydd.

PÅ HOTELLEN

För att undvika folksamlingar ber hotellen att en person checkar in hela sällskapet. Överallt finns handsprit, och speciella städrutiner har införts för desinfektion.

Hotelldirektören Frank på Sunprime Miramare Beach övervakar när poolen fylls på med vatten efter vintern.

Underbar utsikt från Sunprime Miramare Beach.

SOL OCH BAD

Resenärer njuter på stränderna och det är fortsatt enkelt att hålla avstånd till andra sällskap. Det är lite mer liv på helgerna då grekerna passar på att ta ett dopp i det turkosblå havet. På stranden finns det solstolar som desinficeras mellan varje gäst.

Västra stranden vid Rhodos stad – ”Windy Beach”.

På Rhodos finns det många fina stränder att välja bland, och på stränderna finns det gott om plats.

RESTAURANGER OCH BUTIKER

I den nya delen av Rhodos stad, omkring shoppinggatorna Aristoteles och Sokrates, är de flesta affärer, caféer och restauranger öppna. All servering sker utomhus. Några få butiker håller öppet vid saluhallen och de flesta marknader börjar komma igång, men torget är fortfarande stängt. Vid en av ingångarna till gamla stan kan du köpa glass, handgjorda smycken och lokala produkter. Du som har besökt gamla stan tidigare känner säkert igen försäljarna som står här och längtar efter turister.

Försäljarna längtar efter att få möta turister igen.

Njut av goda sallader av alla de slag, med utsökta grönsaker och (såklart) ost.

I Rhodos stad är livet ganska normalt, och det mesta håller öppet.

ÄVENTYR OCH AKTIVITETER

Rhodos har något för alla. Här finns det otaliga stränder och badvikar att upptäcka, men även vacker natur, historiska sevärdheter och många olika aktiviteter.

En av turisternas favoritutflykter har tidigare varit dagsturen till Turkiet. Det är inte tillåtet för tillfället, men det finns flera andra möjligheter. Bland annat "Lyx på Havet", en härlig segelupplevelse på det turkosa havet.

Överallt på ön finns det vackra platser att upptäcka.

Det är oerhört mysigt att strosa runt i Rhodos gamla stad. Här hittar du mysiga gator och gränder med lägenheter, palats, moskéer, kyrkor, tempel, riddarnas gata, butiker, tavernor och mycket mer.

Anthony Quinn Bay på Rhodos östkust är väl värt ett besök. Det kristallklara vattnet är perfekt för snorkling.

Underbara möjligheter till långa promenader längsmed havet.

Ingången till Stormästarnas palats i Rhodos gamla stad.

Det finns många fina badvikar på Rhodos, och det enklaste sättet att hitta dem är genom att hyra en bil.

Nödvändiga cookies gör sajten brukbar genom att aktivera grundläggande funktioner såsom sidnavigering och tillgång till säkra webbplatsområden. Sajten kan inte fungera optimalt utan dessa cookies.
Funktionella cookies gör det möjligt att spara information om hur hemsidan visas eller beter sig. T.ex. ditt val av språk eller region. Dessa behövs för att sajten ska kunna fungera optimalt.
Statistiska cookies hjälper oss att förstå hur besökare interagerar med hemsidan, genom att samla data.
Marketing cookies används för att spåra hur besökare rör sig på hemsidan. Detta för att visa innehåll som är relevant för respektive besökare och mer värdefullt för företaget och tredjeparts annonsörer.