Tillgänglighetsredogörelse
Ving ansvarar för den här webbplatsen. Vi på Ving arbetar kontinuerligt för att skapa digitala upplevelser som är tillgängliga och lätta att använda för alla, oavsett vilka förutsättningar du har. Från och med den 28 juni 2025 omfattas vi av den nya lagen om tillgänglighet som bygger på EU:s tillgänglighetsdirektiv (European Accessibility Act, EAA). Vårt mål är att den här webbplatsen och vår app ska kunna uppfattas, hanteras och förstås av alla användare, oavsett behov, förmågor eller hjälpmedel. Vi strävar efter att åtminstone uppnå grundläggande tillgänglighet genom att följa EN 301 549 samt WCAG 2.2 på nivå AA. På den här sidan redogör vi för hur Ving arbetar med tillgänglighet och listar eventuella kända tillgänglighetsbrister och hur du kan rapportera brister eller ge feedback om Vings tillgänglighet.
Redogörelsen uppdaterades senast den 24 juni 2025.
Otillgängligt innehåll på denna webbplats
Fritext sök
- Sökknappen saknar korrekt uppmärkning, vilket gör att skärmläsare inte presenterar dess syfte.
- Vid användning av tangentbord eller skärmläsare kan fokus hamna på bakomliggande komponenter.
- Sökresultatens färgkontrast är otillräcklig och riskerar att försämra läsbarheten.
Bildspel
- Mediagallerier saknar semantiska landmärken och korrekt fokus, vilket försvårar tillgång för hjälpmedelsanvändare.
- Funktioner som layoutväxlare saknar tillgänglig information och är svårtolkade med skärmläsare.
Sökfönster för resesökningar
- Rubrikstrukturen är ologisk, vilket kan vilseleda användare av hjälpmedel.
- Avsaknad av landmärken och felaktig tabb-ordning påverkar navigerbarheten negativt.
- Etiketter uppvisar bristfällig färgkontrast, vilket påverkar läsbarheten.
Bokningsflöde med formulär
- Flera popup-komponenter erhåller inte fokus vid aktivering, vilket skapar hinder för skärmläsaranvändare.
- Rubrikstrukturen är genomgående ologisk och tabbningen inkonsekvent.
- Ikoner, valutor och annan grafisk information saknar tillgängliga beskrivningar.
- Formulärfält saknar tillgängliga namn eller har brutna ARIA-referenser.
Hotellsidor
- Innehåller bristfälliga rubriknivåer, inkonsekvent visuell struktur samt komponenter med otillräcklig kontrast.
- Ikoner, länkar och grafik saknar korrekt semantisk uppmärkning, vilket begränsar tillgången via hjälpmedel.
- Interaktiva komponenter, t.ex. rumsväljare och bildspel, saknar korrekt fokus- och statusindikation.
Kryssningssidor
- Flera rubriker och länkar är felaktigt kodade vilket skapar problem för skärmläsare.
- Karta och betygspresentation saknar beskrivande attribut.
- Kontrastproblem och felhantering av modalfönster förekommer.
Startsida
- Sidans struktur följer inte etablerade rubriknivåer.
- Otillräcklig färgkontrast och brister vid textförstoring påverkar tillgängligheten negativt.
Generella problem
- Flera vyer saknar strukturella landmärken, vilket försvårar navigering för användare av skärmläsare.
- Rubrikstrukturer är ofta inkonsekventa eller ologiska.
- Funktioner för textförstoring, spacing och responsivitet hanteras bristfälligt.
Dokument
- Våra biljetter (PDF) är inte korrekt taggade och därmed inte tillgängliga.
- Flera dokument (PDF) är inte korrekt taggade och därmed inte tillgängliga.
Otillgängligt innehåll i vår app
NLTG har utvecklat och står som ägare av Vings reseapp. Appen finns tillgänglig för nedladdning på Apple Appstore samt Google Play Store för samtliga av NLTG:s marknader, dvs. Ving Sverige, Ving Norge, Spies Danmark och Tjäreborg Finland. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda appen. Informationen nedan beskriver hur Vings reseapp uppfyller lagen om tillgänglighet som bygger på EU:s tillgänglighetsdirektiv (European Accessibility Act, EAA).
Otillgängliga delar
- Skärmläsarstöd: Navigeringen mellan olika vyer fungerar inte optimalt. Det innebär att vissa användare med skärmläsare kan ha svårt att ta sig fram i appen.
- Text på bilder: På vissa ställen förekommer text placerad ovanpå bilder. Texten ska kunna läsas upp av skärmläsare, men det kan finnas variation i upplevelsen beroende på enhet och inställningar.
Ny app lanseras hösten 2025
- Appen kommer att göras om och uppdateras i början av september 2025. I samband med det kommer tillgängligheten att vara prioriterad och förbättras. Inga åtgärder planeras för nuvarande version av appen.
Produkt- och tjänsteinformation
Vi erbjuder paketresor som inkluderar flyg, hotell, transfer och tillvalstjänster. I enlighet med Tillgänglighetsdirektivet ska även information om produkterna och tjänsterna finnas tillgänglig för alla om den finns.
Information som finns tillgänglig i dagsläget
- Vi erbjuder i dagsläget viss information för vissa hotell, t.ex. rumstyper, beskrivning av rum, bredd hiss, om ramp finns.
- Visas vissa detaljer (som tillgänglighetsanpassning, hiss, trappor eller badrumsutformning) endast för utvalda hotellrum, vilket vi arbetar med att förbättra.
Om du behöver hjälp att förstå eller avgöra om ett visst resmål eller hotell passar dina behov, uppmanar vi dig att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Kontakta oss om tillgänglighetsproblem
Kontakta kundservice om du har upptäckt brister i tillgängligheten som inte nämns här, eller behöver hjälp att boka eller förstå våra resor.
Epost: info@ving.se
Telefon: 0771-995 995
Webbplats: www.ving.se/kundservice
Tillsynsmyndighet
Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter, kan du kontakta Post- och telestyrelsen (PTS), som ansvarar för tillsyn enligt lagen (2023:254).
E-post: tillganglighet@pts.se
Telefon: 08-678 55 00
Webbplats: www.pts.se
Hur vi har testat webbplatsen och app
Vi har låtit utomstående experter (Axessibility Lab AB) granska delar av vår webbplats, senaste bedömningen gjordes i maj 2024. En självskattning (intern testning) av appen har gjorts av NLTG, senaste bedömningen gjordes i juni 2025.