Semesterrapporten 2017

5 spaningar på temat boende på semestern

I denna femte Semesterrapport gör vi en djupdykning på temat boendet under semestern. Hotell blir allt viktigare när man reser, ibland viktigare än resmålet. Det räcker inte längre med att lansera ett snyggt hotell, boendet på semestern ska vara en upplevelse i sig.

Redan i den allra första Semesterrapporten 2013 konstaterades det att vi gärna vill ha det bättre än hemma på semestern – inte bara när det gäller vädret. Men vad innebär det egentligen? På vilket sätt vill vi ha det bättre? Det som betraktades som lyx för tio år sedan är en ”hygienfaktor” idag, alltså något vi förväntar oss. Dagens semesterresenärer räknar med att det ska finnas faciliteter som spa, gratis wifi och gym på hotellet. Ribban höjs ständigt. Och vi vill ha det bättre än hemma. Samtidigt vill vi ta med oss hemmakänslan på semestern. Idag ska hotell gärna framkalla samma känsla som man får när man kommer hem till goda vänners vardagsrum eller till mammas kök. En plats för återhämtning, samtal och värme.

I den upplevelsetörstande tid vi lever är vi ständigt på jakt efter det som sticker ut. Vi vill ha något unikt att berätta och vill gärna vara ensamma om det, så även på semestern. Vad vi väljer att göra, var vi väljer att bo eller hur vi semestrar säger något om vilka vi är eller kanske vill vara.

Det krävs därför allt mer av både researrangörer och hotellaktörer när det kommer till att ta fram attraktiva hotellkoncept. Förr var hotell mest bara tak över huvudet. Idag förväntar vi oss att hotellen är en upplevelse i sig, men vi har samtidigt olika behov i olika livsskeenden. För att lyckas krävs det att man kan erbjuda olika typer av hotell som passar olika målgrupper. Man måste veta vad kunderna vill ha och bemöta deras önskemål med bästa möjliga service och omtanke. Det är också viktigt att ständigt hänga med i samhällstrender, använda tekniska lösningar, analysera omvärlden, och att hitta det där unika som sticker ut.

Semesterrapporten bygger på både interna och externa undersökningar, artiklar och intervjuer. Den bygger också på de diskussioner som ägde rum under ”Ving Advisory Board” i september 2017, där en samling människor inom olika branscher och områden fick diskutera olika aspekter på temat boende under semestern. Utifrån det insamlade materialet kunde Ving lokalisera fem tydliga trender som presenteras i rapporten. Årets Advisory Board bestod bl a av Annika Creutzer, privatekonom, Bo Svensson, docent i statsvetenskap, Marie Söderqvist, konsult, Hélène Benno, generalsekreterare, Min Stora Dag, Rosalin Gustafsson, kommunikatör, Teddy Falkenek, chef varumärkes- och samhällsengagemang ICA, Patrik Yderberg, vd, Springtime Travel, Simon Strand, kommunikationskonsult, Beata Wickbom, fristående digital rådgivare, Gustaf Lanér, director of Operations, Thomas Cook Hotels och Joakim Eriksson, brand director, Thomas Cook Hotels.

Ladda ner fullständiga Semesterrapporten 2017 (PDF)
Download the Ving Holiday Report 2017 in English (PDF)

Om Ving – Översikt