Kundnöjdhet

Kundnöjdhet

Kvalitet har alltid varit ett av Vings värdeord. Ett ord som vi vill förknippas med och som alltid ska genomsyra vår organisation och vårt arbetssätt. Hög kvalitet ger nöjda kunder och nöjda kunder kommer tillbaka.

Som ett led i vårt kvalitetsarbete ämnar vi vara så transparenta som möjligt kring vad våra kunder tycker om oss och vår produkt. Därför visar vi bl.a. "Gästernas betyg" på våra hotellsidor på Ving.se.

En överväldigande majoritet av våra gäster är nöjda och i dagsläget är det färre än två procent som väljer att reklamera sin resa efter hemkomst.

Samtidigt är det en självklarhet för oss att rätta till de misstag som begås, lösa de problem som uppstår och fånga upp de synpunkter vi får från våra kunder. Vi ser det som värdefull feedback eftersom vi ständigt jobbar på att utvecklas och bli ännu bättre.

Vad kan du som kund göra för att kvalitetssäkra din semester?

  • Läs på innan så att du får rätt förväntningar på din resa. Missnöje handlar i många fall om felaktiga förväntningar. Ta därför reda på vad som gäller för just din resa, exempelvis om det finns luftkonditionering och vad som ingår i all inclusive på ditt hotell.
  • Framför dina klagomål på plats. Vårt mål är att alla problem ska lösas så fort som möjligt. Ta därför kontakt med vår personal på resmålet om du inte är helt nöjd med din resa, exempelvis om din luftkonditionering inte kyler tillräckligt mycket. Väntar du tills du har kommit hem är det inte mycket vi kan göra för att din semester ska bli de bästa veckorna på året.

Om du har några frågor är du välkommen att mejla till Kundservice: kundservice@ving.se eller skriva till: Ving Kundservice, 105 20 Stockholm.

Ständiga förbättringar

De största och mest omfattande kvalitetsundersökningarna står vi själva för. Efter hemresan får gästerna fylla i ett frågeformulär med detaljerade frågor om hur semestern har varit. Majoriteten av våra resenärer fyller i frågeformulären som skickas ut efter hemkomst och det är vi väldigt tacksamma för.

Frågeformuläret är det viktigaste verktyget vi har för att följa upp vårt kvalitetsarbete. Utifrån svaren kan vi avgöra exempelvis vilka hotell och resmål vi ska satsa på eller ta bort, om vi behöver förbättra vår service på något resmål eller kanske sätta in en extra transferbuss.

Här följer några exempel på vad svaren resulterat i genom åren:

Sunwing Family Resorts

På 70-talet öppnade vi vårt första Sunwing Family Resort och konceptet har sedan utvecklats i takt med tiden, inte minst med hjälp av alla våra gäster som ger oss synpunkter och förslag på förbättringar.

Förbättrad mat ombord

För ett par år sedan började Thomas Cook Airlines få sämre betyg för maten ombord. En utredning tillsattes och ett par månader senare kom en ny matbricka med större portioner från utvalda kvalitetsleverantörer. Idag är det Thomas Cook Airlines som får högst betyg på frågan om flygmat av alla charterflygbolag i Sverige.

Bättre service på plats

Våra Vingvärdar nu har tillgång till bärbara datorer när de träffar våra gäster ute på resmålen. Det hjälper dem att snabbt kunna boka utfärder, hyrbilar eller sköta annat som du som gäst behöver hjälp med.

Swim Out

Många av våra gäster som har bott på härliga hotell med direkt poolaccess från rummet har tipsat oss om hur mycket de uppskattade den här typen av boende. Detta har vi tagit till oss och Swim Out, som vi kallar det, finns nu på många utvalda hotell.

Ving i mobilen

Vi har samlat allt våra kunder behöver, både före och under semestern, i en smidig app. Ving-appen finns till iPhone och Android.