Marknadsandelar och försäljning

Under de senaste åren har semesterresandet med flyg utomlands vuxit och nya sätt att resa har dykt upp i takt med att tillgängligheten av flygstolar ökat och att fler valmöjligheter erbjuds via nya bokningssajter på nätet. Vad som är ”charterresor” blir allt mer otydligt då även de klassiska ”charterbolagen” har breddat sitt utbud. Ving har de senaste åren vuxit kraftigt inom semesterpaket med reguljärflyg och hotell, med valfria reslängder. Kärnan i vår affär är fortfarande semesterresor med charterflyg där vårt eget flygbolag, Thomas Cook Airlines Scandinavia, står för cirka 85% av vår totala volym.

Marknadsandel

Ving har ca 33 procent av den svenska chartermarknaden. Det finns i dagsläget ingen statistik på hur stor andel Ving har på marknaden för semesterpaket med reguljärflyg.

Antal resenärer årligen från Sverige (totalt för hela den svenska chartermarknaden)

Ca 1.800.000

Försäljning

2015/16 fördelade sig försäljningen för Ving Sverige AB enligt nedan:
Ca 75 procent av resorna säljs via internet
Ca 12 procent av resorna säljs via butik och telefon
Ca 13 procent av resorna säljs via externa resebyråer

Samtliga siffror gäller för Ving Sverige AB där varumärkena Ving och Globetrotter ingår. Siffrorna gäller för räkenskapsåret 2015/16.