Hemligheten bakom Cyperns bästa familjehotell

Sunwing Sandy Bay Beach är ett av Vings absolut populäraste hotell. Sommaren 2015 hamnade det till och med på förstaplatsen när våra gäster utsåg sin favorit bland alla Sunwing Family Resorts. Vi skickade vår medarbetare Gunnar Jägberg till Sandy Bay för att försöka ta reda på varför.
Poolen på Sunwing Sandy bay Beach

Själva resan går i vanlig ordning som en dans. Checkar in på hotellet gör vi redan på flygplatsen och efter en behaglig transfer kommer vi äntligen fram till Sunwing Sandy Bay Beach. Vår lägenhet ligger i andra änden av hotellområdet. På vägen dit passerar vi flera pooler som ser extremt inbjudande ut. Barnen tittar lite extra på den stora familjepoolen med tre vattenrutschbanor, medan jag och AnnCharlotte nöjt konstaterar att det finns en lång pool för motionssimning, vilket vi inbillar oss att vi ska ägna oss åt under veckan.

Barnen slår fast att det här var det bästa Sunwinghotellet hittills.

Till och med Pelle hävdar att han hellre vill åka tillbaka till Cypern än till Karlskrona nästa gång det blir dags för semester".
För en gångs skull har vi slagit på riktigt stort och bokat en Royal Family Suite. Barnens besvikelse över att lägenheten inte ligger på bottenvåningen med direkt access till egen pool byts snabbt till glädje när vi kliver in genom dörren. Från hallen går nämligen en trappa upp till en 60 kvadratmeter stor takterrass med utedusch, loungehörna, solsängar och en underbar utsikt över stranden och havet knappt hundra meter bort. Jag noterar direkt att det här med boendet måste vara en av anledningarna till att så många trivs här. Ett första intryck som bekräftas flera gånger under veckan, även de andra lägenheterna jag får se är mer eller mindre nyrenoverade och mycket fräscha.

Innan jag åkte var det många av mina kollegor som talade sig varma om den fantastiska maten på hotellet. Det här får jag kanske äta upp, men: jag måste ge dem rätt. Vi har bokat All Inclusive och njuter av ovanligt vällagade måltider och ett stort utbud av läckerheter till frukost, lunch och middag. När till och med barnen spontant säger att det är den godaste maten hittills på ett Sunwing, ja då måste det nog vara så. Ett extra plus med All Inclusive-erbjudandet på det här hotellet är att man två dagar av sju kan välja att äta på restaurangerna Fino och La Tasca, om det mot förmodan skulle vara så att man tröttnar på utbudet i bufférestaurangen.

En anteckning går däremot inte att missa, eftersom jag skrivit den med versaler: PERSONALEN. Redan från dag ett slår det mig hur trevliga och hjälpsamma alla är. Som svensk är jag först lite skeptisk och inbillar mig att de gör sig till, men snart blir jag övertygad om att de faktiskt gillar att jobba här. När jag börjar prata med flera av de anställda visar det sig att det är just så det förhåller sig. Eller som bartendern Andrew uttrycker saken: ”Annars skulle jag nog inte ha jobbat här i 13 år”. Det lustiga är att Andrew nästan visar sig vara en rookie i sammanhanget. De flesta av dem jag pratar med har varit på hotellet allt mellan 15 och 25 år. Det är ingen överdrift att påstå att de känner varandra rätt väl vid det här laget. Flera av de anställda menar att sammanhållningen har lett till en speciell inställning till jobbet. Att det nästan blir som en tävling där man hela tiden vill göra lite extra för gästerna.

Dagarna går (lite för fort) och anteckningsboken fylls av fler och fler svar på frågan jag reste hit med: Vad är det som gör just Sandy Bay till så många av våra gästers favorit-Sunwing? Bland anteckningarna hittar jag noteringar om det fantastiska läget, precis vid stranden och med Ayia Napas stora utbud av butiker och restauranger utanför dörren. Jag skriver också om hur rent och snyggt det är överallt, om tennis- och multisportbanan där Simon, Leo och Albert hänger varje dag, det luftkonditionerade gymmet, biljarden och tv-spelen i Teen Lounge och en mängd andra saker som jag har lite svårt att tyda så här i efterhand.

Intervju med hotellchefen Mr Louis

Mr. Louis (egentligen Louis Misseris, men det är det ingen som säger) har varit chef på Sandy Bay Beach ända sedan hotellet blev ett Sunwing 1989. Lika länge har samtliga hans 14 avdelningschefer jobbat på hotellet, förmodligen ett svårslaget rekord – oavsett företag eller bransch. Kontinuiteten har skapat en kultur som gör att alla vet precis vad som behöver göras. Men tro inte att det är någon som lutar sig tillbaka och känner sig nöjd.
På Sunwing Resort Sandy Bay Beach jobbar man hela tiden med utveckling.

Hur får man personalen att trivas så bra att de stannar år efter år?
Personalen är det viktigaste vi har, det är viktigt att de får respekt och möjligheter att utvecklas. Vi arbetar mycket med internrekrytering och vidareutbildningar. Vi försöker hela tiden se vad vi har för behov, och sen anpassar vi utbildningar utifrån det.

Som gäst får man känslan av att hotellet är ett väloljat maskineri, vad är hemligheten?
Vi försöker att vara snabba på att anamma nyheter och att utveckla system för att möta nya behov. De senaste åren har till exempel antalet gäster med allergier ökat. Det har vi löst genom nya rutiner för inköp och genom att modifiera våra standardrecept efter olika behov.

Hur ska ni göra för att fortsätta få så höga betyg av era gäster?
Det viktigaste är att vi upprätthåller kvaliteten. Vår målsättning är att ständigt utvecklas, att alltid hålla en hög nivå och framför allt att leverera en så hög service till gästerna att de blir nöjda och kommer tillbaka.