Om flygresan

Om flygresan

Endast flyg

”Endast flyg” innebär flyg utan boende och transfer. Om du väljer att köpa till transfer sker av- och påstigning vid hotell där andra gäster ska stiga av eller på. Transferpriset för ”endast flyg” varierar. För resor som sker med reguljärflyg rekommenderar vi att du återbekräftar din hemresa direkt till flygbolaget 72 timmar i förväg. Många flygbolag har inte längre återbekräftelse som ett krav, men att återbekräfta flygbiljetten är ett bra sätt att kontrollera eventuella ändringar i tidtabell och resväg.

Försening

Alla flygbolag råkar dessvärre ut för förseningar. Vi och flygbolaget gör i dessa fall allt vi kan för att lindra effekterna. Du kan dock inte räkna med att få ersättning för missad anslutning, taxiresor vid hemkomsten eller för övernattning på hotell, inte heller för telefonkostnader. För att undvika att du får extra omkostnader om flygtiderna ändras eller om förseningar uppstår, rekommenderar vi att du bokar anslutningsbiljett som är ombokningsbar eller tecknar Goudas försäkring som i vissa fall ger ersättning. Då förseningar kan förekomma uppmanar vi dig att ha god marginal om du har bokat anslutningar. Förseningsintyg från Thomas Cook Airlines Scandinavia kan du hämta på deras webbplats.

Incheckning/på flygplatsen

Incheckningen på flygplatsen påbörjas 2 timmar före flygavgång. Det är viktigt att vara ute i god tid, men incheckningen stänger i allmänhet 1 – 1,5 timme före flygets avgång, se resehandlingarna. Bordningen påbörjas i regel 45-60 minuter innan planet lyfter. Resehandlingarna ska visas upp vid incheckningen. För Vings resor med reguljärflyg till USA rekommenderas att du är på flygplatsen minst 3 timmar före avgång med anledning av säkerhetskontroller och den passagerarinformation som flygbolagen uppdaterar amerikanska myndigheter med.

Bagage

Vi rekommenderar att du packar nödvändiga mediciner samt värdesaker i handbagaget.

Skadat/förlorat bagage

Skulle något av det incheckade bagaget skadas eller försvinna måste du omedelbart rapportera detta efter landning. Observera att en speciell anmälan, P.I.R. (Property Irregularity Report) måste skrivas redan på flygplatsen för att flygbolaget ska kunna behandla eventuella ersättningsanspråk. Om skadan inte upptäcks på flygplatsen tar vissa flygbolag emot anmälan inom 7 dagar efter det att skadan uppstod.

Direktflyg

Ett flyg som mellanlandar för exempelvis påfyllning av bränsle eller för att ta upp nya passagerare räknas enligt Konsumentverket fortfarande som ett direktflyg.

Luftburen allergi

Om du har en luftburen allergi, exempelvis allergi mot jordnötter, måste du kontakta flygbolaget innan avresa. Flygbolagen kan aldrig garantera en helt jordnötsfri flygning.Läs mer här.

Platstilldelning

Vid platsfördelningen försöker flygbolagen att hålla ihop sällskap som reser på samma bokning. Du kan dock inte räkna med att få plats intill eller i närheten av ditt sällskap. Vissa flygbolag erbjuder tillköp av särskild sittplats och vid sådant tillköp garanteras köpt plats.

Flygskatt

Från 1 april 2018 finns det en lagstadgad flygskatt på alla kommersiella flygresor från Sverige. Skatten varierar från 60 kronor till 400 kronor per resenär beroende på slutdestination, och tas ut för alla resenärer som är 2 år eller över. För mer information om den nya lagen samt vilket belopp som gäller för olika länder, läs mer här:Lag (2017:1200) om skatt på flygresor.

Samsung Galaxy Note 7

Rapporter har visat att batterier på Samsung Galaxy Note 7 kan börja brinna. Telefonen är därför inte tillåten att ta med ombord på flygen, varken i handbagage eller i incheckat bagage. Detta gäller på samtliga flygningar.