Det hände på 80-talet

80-talet präglas av prispress och satsning på bra hotell, med flaggskeppen Sunwing Resorts i spetsen. Vingresor säljer inte resor, utan semestrar. Under 80-talet reser var tredje svensk semesterresenär med Ving.

1980
En resa till Gran Canaria i två veckor kostar 1.325 kronor.

1981
Med Vingresors nya datasystem (VITS) uppnår vi en precision som branschen tidigare bara kunnat drömma om, med en rekordhög beläggning som följd.

1983
Sunwing Cypern invigs i samarbete med ärkebiskopen på ön. Det är första gången Sunwing har en partner som tituleras "his beatitude" – ers salighet.

1983-88
Sunwinghotellen är en stor succé och nu invigs nya Sunwinghotell på löpande band. På Kreta, ett till på Cypern (Sandy Bay), i Playa del Inglés och Arguineguin.

1984
Christer Sandahl blir VD för Vingresor. Det är premiär för VingExpress, bekväma och billiga bussar ner till Medelhavet.

1988
Vingresor och spanska Viajes Marsans startar på rekordtid nya flygbolaget Spanair.

Vingresor når rekordvolymen 700.000 resenärer av marknadens totalt 1.375.000 resenärer. Men Club 33 har gjort sitt och går i graven efter 26 roliga och framgångsrika år.

1989
SAS samlar sina semesterföretag i SAS Leisure Group, där Ving blir största researrangör. Christer Sandahl blir koncernchef och efterträds i Vingresor Sverige av Björn Claéson.

Om Ving – Översikt

Nödvändiga cookies gör sajten brukbar genom att aktivera grundläggande funktioner såsom sidnavigering och tillgång till säkra webbplatsområden. Sajten kan inte fungera optimalt utan dessa cookies.
Funktionella cookies gör det möjligt att spara information om hur hemsidan visas eller beter sig. T.ex. ditt val av språk eller region. Dessa behövs för att sajten ska kunna fungera optimalt.
Statistiska cookies hjälper oss att förstå hur besökare interagerar med hemsidan, genom att samla data. Vi samlar in information om hur du interagerar med webbplatsen, inklusive hur ofta du besöker webbplatsen och vilka sidor du visar. Vi gör detta för att optimera designen, användarvänligheten och stärka effektiviteten på webbplatsen. Dessutom använder vi informationen för att ge dig personligt innehåll och förbereda marknadsundersökningar
Marketing cookies används för att spåra hur besökare rör sig på hemsidan och för att vi och andra leverantörer som vi samarbetar med ska visa innehåll som är relevant för respektive besökare. Vi samlar in information om dina intressen, inklusive vilka sidor och annonser du klickar på, vilka produkter eller tjänster du visar intresse för eller köper (sk profilering). För att kunna visa riktade annonser och annan riktad marknadsföring arbetar vi med andra företag som vi delar informationen med.