Det händer på 2010-talet

 

2010-talet
får en dramatisk start då den isländska vulkanen Eyjafjallajökull får flera utbrott under våren 2010. Rökutvecklingen och det så kallade ”askmolnet” påverkade alla flygningar både i Sverige och i flera andra länder.

Detta är ett årtionde där både ekonomisk och politisk turbulens skakar världen. Med den ”arabiska våren” startar en våg av oroligheter. Terrordåd genomförs på en rad platser i världen, även i Europa där bland annat Paris, Bryssel och Nice är utsatta för dåden.

I Turkiet råder politisk oro med minskat intresse för resor dit. Grekland står på ruinens brant men det blir ingen Grexit, däremot röstar Storbritannien för ett utträde och Brexit blir verklighet. Trots en orolig omvärld håller svenskarnas resesug i sig och Ving forsätter att utveckla sina semesterkoncept med framgång. Den klassiska charterresan får sällskap av reguljära paketresor, kryssningar och träningsresor. Ving befäster sin roll som den ledande semesterarrangören i Sverige och gör nya vinstrekord. Den traditionella katalogen skrotas och ersätts med ett resemagasin och de sociala medierna slår igenom stort och blir en viktig kanal för information och kommunikation med kunderna.

2010
Ving.se vinner Internetworlds pris för bästa webbplats på temat resor. Vings fjärde Sunprime Resort öppnar på Kamala Beach i Thailand.

Askmolnet stänger ner det skandinaviska luftrummet och Ving ordnar alternativa färdsätt hem till Sverige för sina resenärer. Det löser sig bra och Ving får mycket positiv respons från sina gäster.

Ving skrotar den traditionella resekatalogen och ersätter den med ett inspirationsmagasin.

2011
Magnus Wikner blir ny VD för Ving Sverige. För första gången är Turkiet den populäraste sommardestinationen, före Mallorca. Till vintern 2011/2012 satsar Ving stort på resor till Karibien. Nyheter i programmet blir även Kenya och Marsa Alam i Egypten. Vårt första OBC, Ocean Beach Club, öppnar i Makrigialos på Kreta.

2012
Två nya Sunwing-hotell öppnar, i Turkiet och i Egypten. Bred satsning på Sunprime-hotell, hotell för vuxna som reser utan barn, och fem nya Sunprime öppnar under året.

Vings nya logotyp, ”The sunny heart”, presenteras. Med den nya logotypen lanseras en ny gemensam identitet för de nordiska systerföretagen Ving, Spies och Tjäreborg. Samtidigt får de egna koncepthotellen också hjärtat som huvudsymbol, och byter namn från Sunwing Resort till Sunwing Family Resorts, samt från Sunprime Resorts till Sunprime Hotels.

Ving.se vinner än en gång pris för bästa resesajt i tävlingen Internetworld Topp 100. Fortsatt satsning i Karibien och nyheter i charterprogrammet är Jamaica och Punta Cana i Dominikanska republiken. Även Kap Verde blir nytt resmål.

2013
Konceptet SENTIDO, som tidigare funnits i Thomas Cook-gruppen, börjar säljas även i Sverige. Magnus Wikner tar över som koncernchef för Thomas Cook Northern Europe.

2014
Johnny Nilsen blir ny VD för Ving Sverige. Två nya koncept ser dagens ljus, smartline och SunConnect. Internetförsäljningen slår nya rekord och Ving stänger sina fysiska butiker i Göteborg och Malmö medan butiken på Sveavägen fortsatt finns kvar.

Nya resmål i charterprogrammet är Ibiza och Mykonos och den karibiska ön Saint Martin lanseras till vintern. Allt fler använder smarta mobiltelefoner för att boka resor och Ving lanserar en ny reseapp. Ving är först med att lansera kryssningspaket som kan bokas direkt på nätet.

2015
Ocean Beach Club Gran Canaria slår upp portarna och blir en omedelbar succé. Ytterligare två Sunprime Hotels öppnar. Lollo & Bernie får sin egen webshop och de populära maskotarna går på export och lanseras för första gången utanför Norden. Den lilla grekiska ön Thassos är sommarens största nyhet.

Thomas Cook ingår ett avtal med den världskända hotellkedjan Club Med och Ving får konceptet Club Med i sitt utbud. VingAlpin upphör och Ving slutar att sälja skidresor.

Det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavias flotta består nu endast av helt nya eller nyrenoverade flygplan. Ving blir det första reseföretaget i Norden med att lansera en app i Apple TV.

2016
Det trendiga, nya konceptet Casa Cook får sitt första hotell på Rhodos. Ving fyller 60 år och Thomas Cook 175 år. Maskotarna Lollo & Bernie får sin första butik, på Sunwing Kallithea på Rhodos. Ving satsar än mer på träningsresor och blir samarbetspartner till En svensk klassiker.