Det hände på 2000-talet

Det nya seklet kunde inte börja sämre. Attackerna mot World Trade Center och Pentagon, terrorattentaten på Bali, Irakkriget, fågelinfluensan och tsunamin, lågkonjunktur, dyr olja och svag krona. Ving kan trots allt detta notera nya rekord år 2004 och varje år under resten av decenniet.

2000
Kring millennieskiftet reser vi som aldrig förr. Och flygplanen blir alltmer avancerade. Vings flygbolag Premiair får fem nya Airbus som flyger mjukare på 12.000 meters höjd, högt över den normala flygtrafiken.
Vi har nu sex kataloger förutom vår huvudbroschyr: Ving Cruises, Ving Special, Ving City, Ving Alpin, Ving Golf och Ving Konferens.

2001
I slutet av året byter Vings moderbolag, Scandinavian Leisure Group AB, namn till MyTravel Northern Europe AB.

2002
Ving får fler försäljningsställen. Hittills har Vings resor bara gått att köpa i Vings egna butiker. Nu börjar vi även sälja genom utvalda resebyråkedjor, som Ticket.

2003
Det blir för första gången möjligt att boka enbart hotell via Ving − oavsett hur man reser och hur länge man vill stanna.

En efterlängtad nyhet − Sunwing Resort Fañabé på Teneriffa invigs. Det är 15 år sedan Sunwing öppnade ett nytt hotell.

"Boendet är halva semestern" skriver vi i broschyrerna. Utvecklingen av hotellkoncept fortsätter. Ving har nu Sunwing Resort, Vingresort, VingCarat, Vingvåningar, Small World och Top Selection.

2004
Ving fokuserar alltmer på miljön, och Sunwing Resort Kallithea på Rhodos blir först med att ta emot EU-Ecolabel för sitt framsynta miljöarbete.

VingFlex lanseras och erbjuder resor till hela världen med reguljärflyg, charter och valfria reslängder. Det blir snabbt en succé.

2005
”Vings Jubileumsresa Jorden Runt” säljer slut på bara fem dagar!

2006
Ving firar 50 år som Skandinaviens största researrangör. I april genomförs ”Vings Jubileumsresa Jorden Runt”. Under hösten inkluderas systerföretaget Always alla resmål och hotell i Vings program och under Vings varumärke. Ving blir därmed Sveriges största researrangör.

2007
19 juni byter Vings moderbolag, MyTravel Northern Europe, namn till Thomas Cook Northern Europe efter en fusion mellan de två internationella resekoncernerna MyTravel plc och Thomas Cook.

Ving lanserar Sunprime Resorts − ett nytt hotellkoncept särskilt anpassat för vuxna som reser utan barn. Det första hotellet är Sunprime Atlantic View Suites & Spa, som ligger i Playa del Inglés.

Tidningen Internetworld utser Ving.se till Sveriges bästa webbplats, alla kategorier.

2008
Ving lanserar tågcharter och öppnar sitt andra Sunprime Resort, i Playa del Cura på Gran Canaria.

Vings flygbolag, Thomas Cook Airlines Scandinavia, bygger om flera av sina plan för att kunna erbjuda extra benutrymme på långdistansflygningarna.

Ving gör sitt bästa resultat någonsin.

2009
Vings tionde Sunwing Resort öppnar på Kamala Beach i Phuket och ett tredje Sunprime Resort slår upp portarna i Playa de las Américas på Teneriffa. Aruba lanseras som ny charterdestination och i slutet av året släpps en helt ny version av Ving.se.

Trots brinnande lågkonjunktur gör Ving ännu ett rekordresultat.

Om Ving – Översikt

Nödvändiga cookies gör sajten brukbar genom att aktivera grundläggande funktioner såsom sidnavigering och tillgång till säkra webbplatsområden. Sajten kan inte fungera optimalt utan dessa cookies.
Funktionella cookies gör det möjligt att spara information om hur hemsidan visas eller beter sig. T.ex. ditt val av språk eller region. Dessa behövs för att sajten ska kunna fungera optimalt.
Statistiska cookies hjälper oss att förstå hur besökare interagerar med hemsidan, genom att samla data. Vi samlar in information om hur du interagerar med webbplatsen, inklusive hur ofta du besöker webbplatsen och vilka sidor du visar. Vi gör detta för att optimera designen, användarvänligheten och stärka effektiviteten på webbplatsen. Dessutom använder vi informationen för att ge dig personligt innehåll och förbereda marknadsundersökningar
Marketing cookies används för att spåra hur besökare rör sig på hemsidan och för att vi och andra leverantörer som vi samarbetar med ska visa innehåll som är relevant för respektive besökare. Vi samlar in information om dina intressen, inklusive vilka sidor och annonser du klickar på, vilka produkter eller tjänster du visar intresse för eller köper (sk profilering). För att kunna visa riktade annonser och annan riktad marknadsföring arbetar vi med andra företag som vi delar informationen med.