Braathens International Airways i konkurs och påverkan på Vings kommande flygprogram
Braathens International Airways har den 30 september ansökt om konkurs med omedelbar verkan. Det innebär att all deras charter flygverksamhet har upphört, vilket får påverkan på de flygningar vi hade planerat med Braathens. Detta besked kom mycket plötsligt för oss och vi arbetar nu intensivt med att få alternativa lösningar på plats och därmed minimera påverkan för dig som resenär. Vi vill samtidigt beklaga det inträffade och vår främsta prioritet är nu att hitta så bra lösningar som möjligt efter omständigheterna. Anpassningar i tidtabeller kan bli nödvändiga. Vi arbetar i tidsordning med den snaraste avgången först. Här nedan följer information om flygningar som blir påverkade, något som vi kommer uppdatera löpande med senaste nytt.
Först vill vi bara meddela er som kanske är oroliga:
- Befinner du dig ute på en resa med Ving där din hemresa skulle genomföras av Braathens, så tar Ving fullt ansvar i att fullfölja din hemresa med ett annat flyg. Alla kommer hem.
- Om du har en resa inom 3-7 dagar där flygningen skulle genomföras av Braathens, återkommer vi till dig löpande i turordning.
- Om du har en resa senare i höst eller vinter där flygningen skulle genomföras av Braathens, kommer vi återkomma till er under nästa vecka (6-10 okt) med mer information. Vi kontaktar alla via mejl när vi vet mer. I tillfälle vi inte kommer kunna erbjuda en passande flyglösning så kan din inbokade resa komma att bli inställd. Full återbetalning sker då omgående efter ett sådant besked.
Hitta snabbt
FAQ
Via sms och mejl.
Vi försöker till största möjlighet behålla den ursprungliga tidtabellen, men vi kan inte utesluta att tidtabell blir förändrad. Här hittar du mer information om vad som gäller vid en flygförsening
Först och främst vill vi utnyttja vårt eget flygbolag, Sunclass Airlines, i möjligaste mån. Därefter vill vi primärt använda andra skandinaviska flygbolag.
Vi kommer att göra vårt bästa för att du ska få dina beställda taxfreevaror. I händelse att vi inte lyckas lösa detta kommer återbetalning ske automatiskt"
Normala av- och ombokningsregler gäller. Vi jobbar just nu för fullt för att så snart som möjligt hitta alternativa flyglösningar för resor i närtid och kommer informera om detta i turordning under veckan. Likaså kommer vi att återkomma med mer information kring tidplan för resor längre fram i höst och vinter. I tillfälle vi inte kan erbjuda en passande flyglösning så kan din inbokade resa komma att bli inställd. Full återbetalning sker i så fall omgående efter ett sådant besked.
Nej, våra flygningar med Sunclass Airlines berörs inte av konkursen utan går som planerat.
Påverkade avgångar
Uppdateras löpande.
Genomförs nu av Sunclass Airlines, med ett flyg från Danish Air Transport, med flygplansmodellen A320. Nytt flygnummer DK9166. Tidtabellen för utresan är fortsatt oförändrad. Om du har förhandsbokat tex sittplatser eller extra bagagevikt via Paxport är förväntningen att du automatiskt får beloppet återbetalat, dock kan det ta lite tid eftersom det rör sig om en konkurs.
Om du vill boka om din resa hjälper vi dig gärna att hitta ett alternativ som passar. Se mejl från oss, skickat 02 okt.
Vi vill gärna tipsa dig om att vi erbjuder fredagsavgångar från Arlanda till Gran Canaria. För dig som fortsatt är intresserad av att resa från Norrköping erbjuder vi avgångar på torsdagar.
Utresan kommer att genomföras av genomföras av vårt flygbolag Sunclass Airlines, och med flygplansmodellen A321. I samband med denna ändring har det varit nödvändigt för oss att ändra flygtiden och flygnummer på din utresa. Ny avgångstid är kl. 10:15. Nytt flygnummer är DK9170.
Om du vill boka om din resa hjälper vi dig gärna att hitta ett alternativ som passar. Se mejl från oss, skickat 01 okt.