Flygförseningar – generell information

Det händer att flygresor drabbas av förseningar som kan bero på tekniska fel, väderförhållanden eller för mycket trafik i luftrummet.

Förseningar kan inträffa plötsligt, och vi rekommenderar att större händelser som bröllop eller viktiga möten inte planeras nära resans början eller nära inpå hemresan. Om du planerar att fortsätta din resa med ett anslutningsflyg, tåg eller liknande som du själv bokar bör du ha en tidsmarginal på minst 4 timmar vid utresa och efter hemkomst.

INFORMATION VID FÖRSENING

Vi vet hur viktigt det är med information när en flygförsening uppstår. Hur du får informationen beror på om du flyger med charterflyg eller reguljärflyg.

Flyger du med ett charterflyg?

Vi informerar dig löpande via SMS. Vid förseningar förhåller vi oss till den information som flygbolaget eller flygbolagets representanter ger, det är dem som har tillgång till de senaste uppdateringarna. Vi håller dig uppdaterad löpande så snart vi får informationen till oss.

Det kan hända att informationen inte alltid kommer så snabbt som vi skulle önska.

Det är viktigt att du har med dig en mobiltelefon som är fulladdad och påslagen. Kontrollera att mobilnumret på resebeviset stämmer.

Vi har inga egna representanter på flygplatserna i Sverige. I utlandet där vi har personal kommer vi att ha representanter närvarande. Observera att det inte alltid är möjligt för vår personal att komma åt transitområdet efter säkerhetskontrollen.

Var uppmärksam på att kompensation på utresan bara gäller för paketresor (se definitionen på en paketresa under “Frågor och svar” längre ner på sidan). Du kommer därför inte att få någon kompensation om du bara har bokat en flygbiljett.

Flyger du med ett reguljärflyg?

På resmål där vi inte har vår personal kommer det att vara flygbolaget eller flygbolagets representanter som kontinuerligt informerar om förseningen.

KOMPENSATION ENLIGT PAKETRESELAGEN

Ving omfattas av paketreselagen och vi följer praxis för kompensation vid förseningar av paketresor (se definitionen av en paketresa under ”Frågor och svar”). Det betyder att en försening på utresan av en viss längd medför kompensation. Försening på hemresan medför däremot ingen kompensation oavsett längd.

Är flyget försenat på utresan?

Förseningar kompenseras enligt nedanstående tabell:

Flygförsening och kompensation

Särskilda skäl kan göra att ersättningen blir högre eller lägre i ett enskilt fall.

*En dygnsandel utgör resans pris med avdrag för eventuella rabatter och tillägg, delat med resans antal nätter. Om förseningen är längre än 24 timmar kan kompensationen komma att bli högre.

Så här får du kompensation

Reser du med charterflyg?

Om du har rätt till ersättning för försening vid utresan får du automatiskt ersättning och information. Du behöver inte göra något.

Var uppmärksam på att kompensation på utresan bara gäller för paketresor (se definitionen på en paketresa under “Frågor och svar” längre ner på sidan). Du kommer därför inte att få någon kompensation om du bara har bokat en flygbiljett.

Reser du med reguljärflyg?

Reser du med reguljärflyg ska du kontakta oss, så kan vi se närmare på ditt ärende.

Var uppmärksam på att kompensation på utresan bara gäller för paketresor (se definitionen på en paketresa under “Frågor och svar” längre ner på sidan). Du kommer därför inte att få någon kompensation om du bara har bokat en flygbiljett.

Har du bokat hotell på egen hand, utflykter, hyrbil eller annat som påverkas av en försening är det inte möjligt för oss att ersätta dig eftersom det inte har köpts genom oss. Detta gäller oavsett om du reser med charterflyg eller reguljärflyg.

Är flyget försenat på hemresan?

Förseningar på hemresan medför ingen kompensation enligt paketreselagen.

Ersättning av transportutgifter

Vid försenad hemkomst står du själv för eventuella utgifter om du kommer sent till flyg-, tåg- eller bussförbindelser som du själv har arrangerat. Detsamma gäller om överenskommen hämtning inte längre är möjlig.

Ersättning av anslutningstransport, övernattning och förlorad arbetsinkomst

Eventuella utgifter för anslutningstranport eller övernattning kan du få ersatt genom din reseförsäkring. Omfattar inte reseförsäkringen ditt krav har du möjlighet att skicka underlag till oss. Vi gör en bedömning av din förfrågan. Du måste bifoga följande underlag:

  • Avslag från ditt försäkringsbolag
  • Kvittounderlag på önskad återbetalning. Det är viktigt att du kan visa upp kvitton för dina utlägg. Det räcker inte med VISA-kvitton eller ett kontoutdrag.
  • Vid eventuell förlorad arbetsinkomst måste du referera till underlag från din arbetsgivare. Den ska innehålla information om planlagd och förlorad arbetstid, vilket belopp som har dragits av från din lön och skatteavdrag. Observera att ledighet och semesterdagar inte ersätts.

Detta skickar du till oss via vårt reklamationsformulär.

Rättigheter i enlighet med EU:s förordning 261/2004

Förutom Paketreselagen, som vi följer, kan du också ha rätt till ersättning enligt EU-reglerna om flygpassagerares rättigheter, den så kallade EU-förordningen 261. För att ansöka om kompensation enligt EU261 ska du vända dig direkt till flygbolaget, eftersom Ving inte kompenserar enligt EU261.

Din resa är omfattad av de europeiska reglerna om du:
• Resor från en flygplats inom EU eller
• Ankommer till EU med ett EU flygsällskap
• Du måste ha varit ombord på den aktuella flygningen
• Ankommer till din destination minst 3 timmar försenat. Gäller inte, om förseningen orsakades av extraordinära omständigheter som väder, strejk eller fabrikationsfel på flyget.

Flygbolaget kan komma att dra av eventuell ersättning för förseningen som redan har betalats ut enligt paketreselagen. Detta för den ersättning som flygbolaget betalar ut enligt förordningen.

Du kan läsa mer om dina rättigheter enligt EU261 här.

Har du rest med Sunclass Airlines hittar du information och kontaktuppgifter här.

Frågor och svar

Vad är en paketresa?

En paketresa består av minst två av följande resetjänster, som du köpt hos Ving och som tillsammans har en varaktighet på mer än 24 timmar. Som resetjänster avses:

  • Passagerartransport
  • Boende
  • Hyrbil
  • Annan turisttjänst som inte är direkt relaterad till transport eller boende, men som utgör en väsentlig del av paketresan.

Hur räknar jag ut förseningens längd?

Förseningens längd beräknas utifrån skillnaden i beräknad ankomsttid till destinationen och den faktiska ankomsttiden till destinationen.

Kan jag få ett hotellrum under tiden?

Om förseningen drar ut på tiden kan det bli aktuellt med kortare eller längre boende. I så fall får du mer information om detta på flygplatsen.

Varför får jag inte mer information om vad som sker?

Vid förseningar förhåller vi oss till den information som flygbolaget eller flygbolagets representant ger, då det är flygbolaget som har tillgång till de senaste uppdateringarna. Flygbolagen jobbar hårt för att få det operativa på plats och minimera olägenheterna för passagerarna. Det kan därför ske att informationen inte alltid kommer så snabbt som vi skulle önska.

Jag accepterar inte flygförseningen, när kan jag avbryta resan?

Om förseningen är på mer än 5 timmar från den förväntade avresetiden kan du i enlighet med EU:s förordning 261/2004 avbryta flygdelen av paketresan. Flygdelen utgör cirka 20-40% av grundpriset. Observera dock att du i så fall inte får ersättning för boende eller andra resetjänster som du inte kan utnyttja.

Är flygförseningen på mer än 12 timmar från den förväntade avresetiden på utresan kan du avbryta din resa innan den startar och få hela paketresan återbetalad.

Tilläggsarrangemang som hyrbil, utflykter, viktiga möten och liknande som inte är en del av paketresan köpt hos Ving kompenseras inte.

Observera att incheckat bagage är säkrat inför flygningen, och om flygbolaget inte kan få bagaget av flygplanet kommer det att eftersändas. Väntetiden för att ta emot bagaget ger ingen kompensation.

Hur får jag ett förseningsintyg?

Förseningsintyg finns tillgängliga inom 24-72 timmar efter ankomst. Om du behöver ett förseningsintyg från Sunclass Airlines, Tui Fly Nordic eller SAS kan du hämta det här:

Sunclass Airlines
Tui Fly Nordic
SAS

Om du behöver ett förseningsintyg från andra flygbolag kan du kontakta respektive flygbolag. Alternativt kan du kontakta oss så att vi kan hjälpa dig vidare.