Ändrings- och avbeställningsförsäkring för charterresor
Trygghet att boka – frihet att ändra
Du har bokat din resa – men så dyker något upp. En inbjudan till ett bröllop, biljetter till en konsert du inte vill missa, eller ändrade planer i resesällskapet. Ibland inträffar även det oförutsedda – som till exempel sjukdom, olyckor.
Med Ändrings- och avbeställningsförsäkringen från Gouda Reseförsäkring, får du tryggheten att boka – och friheten att ändra. Du kan till exempel ändra din resa så många gånger du vill, fram till 30 dagar före avresa. Och skulle du bli sjuk, kan du självklart avboka.
Försäkringen ger dig extra trygghet inför avresa – från 319 kr per person.
Försäkringen ger dig bland annat:
- Öppet köp i 90 dagar
- Obegränsat antal ändringar
- Avgiftsfri namnändring
- Avbokning vid sjukdom
- Avbokning vid uppsägning
- Inkvarteringsgaranti
Tänk på att särskilda villkor gäller – läs mer nedan.

Följande ingår i Vings Ändrings- och avbeställningsförsäkring
Vings Av- och ombokningsskydd har bytt namn till Ändrings- och avbeställningsförsäkring i samband med vårt nya samarbete med Gouda Reseförsäkring. Du får fortfarande samma skydd som tidigare – med samma flexibilitet och trygghet inför din resa. För mer information och fullständiga villkor – läs mer nedan.
Om du har bokat resan efter den 17 september 2025 gäller följande för Vings Ändrings- och avbeställningsförsäkring:
Öppet köp i 90 dagar
När du bokar din resa minst 180 dagar före avresa får du extra trygghet. Du har då öppet köp i 90 dagar från bokningsdatum, vilket innebär att du kan avboka resan helt utan avgift under denna period. Beloppet för ändrings- och avbeställningsförsäkringen återbetalas inte vid avbokning.
Obegränsat antal ändringar av resan
Har det dykt upp något annat på det datum du skulle resa? Det är inget problem, eftersom du kan ändra din resa utan avgift fram till 30 dagar före avresa. Resan kan dock inte ändras till ett rabatterat alternativ. Avresedatumet måste vara inom högst 2 år från första bokningsdatumet.
Avgiftsfri namnändring
Har en av dina medresenärer fått förhinder? Du kan utan avgift ändra namnet på personen med försäkringen.
Bo-kvar-skydd
Om en av dina medresenärer måste avboka med kort varsel på grund av sjukdom kan du och dina övriga medresenärer bo i den bokade rumstypen utan extra kostnad.
För ovanstående delar i försäkringen gäller, att alla resenärer i sällskapet ska ha köpt försäkringen, för att omfattningen ska gälla.
Avbeställning vid sjukdom
Om du eller nära familjemedlemmar blir sjuka kan du avboka din resa och få pengarna tillbaka.
Avbeställning vid uppsägning
Du kan avboka din resa och få pengarna tillbaka om du har oturen att plötsligt bli uppsagd från ett fast jobb.
Avbeställning vid brand, översvämning eller inbrott
Om din privata bostad eller ditt eget företag utsätts för brand, översvämning eller inbrott nära inpå avresan kan du avboka resan och få pengarna tillbaka.
För- och efterköpsinformation och fullständiga försäkringsvillkor
För- och efterköpsinformation (PDF)
En kortfattad beskrivning av försäkringens innehåll och omfattning.
Observera att detta är en översikt – det är alltid de fullständiga villkoren som gäller vid reglering.
Försäkringsvillkor (PDF)
De fullständiga villkoren för ändrings- och avbeställningsförsäkringen.
Boka din Ändrings- och avbeställningsförsäkring:
Du bokar enklast din ändrings- och avbeställningsförsäkring tillsammans med resan, och senast den dag du ska betala handpenningen. Har du redan bokat en resa kan du lägga till försäkringen under ”Tillval” på din bokade resa på Min sida.
Alla medresenärer måste teckna försäkringen för att ändringsvillkoren ska gälla. Försäkringen betalas tillsammans med handpenningen och kan inte ändras när vi har mottagit betalningen, eller efter att öppet köp-perioden har löpt ut.
Observera! Denna ändrings- och avbeställningsförsäkring gäller endast resor med charterflyg. För resor med reguljärflyg kan du teckna en separat avbeställningsförsäkring.
Även grupp- och konferensresor har särskilda villkor för avbokningsskydd, se: Avbokningsskydd vid Grupp och Konferensresor
Vid avbeställning av resan
Om du måste avbeställa din resa på grund av akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall är det viktigt att du först kontaktar Ving för att avboka resan. Därefter gör du din skadeanmälan till Gouda Reseförsäkring via länken nedan.
Om du har bokat resan före den 17 september 2025 gäller följande för Vings av- och ombokningsskydd:
Öppet köp i 90 dagar
Du har öppet köp i 90 dagar när det är mer än 180 dagar från bokningsdatum till avresedatum. Det vill säga att du utan kostnad kan ändra eller avboka resan i öppet köp-perioden på 90 dagar. Beloppet för av-ombokningsskyddet återbetalas inte.
Fri ombokning
Har det dykt upp nått annat datumet ni tänkte resa? Inga problem, du får boka om din resa kostnadsfritt fram till 30 dagar innan avresa. Resan kan dock ej bokas om till ett prissänkt alternativ. Om resan bokas om till ett datum som ligger mer än 2 år fram i tiden från det ursprungliga bokningsdatumet kommer du att få ett nytt bokningsnummer. För resan gäller då bokningsvillkoren vid tiden för den senaste ombokningen.
Fria namnändringar
Har någon i resesällskapet fått förhinder? Då kan du kostnadsfritt byta namn på personen med skyddet.
Avbokning vid sjukdom
Blir du eller någon nära anhörig akut sjuk, får du avboka din resa och få pengar tillbaka.
Avbokning vid uppsägning
Du får avboka resan och pengar tillbaka om du skulle ha oturen att drabbas av uppsägning.
Avbokning vid brand, översvämning, eller inbrott
Om din privatbostad eller egna verksamhet drabbas av brand, översvämning eller inbrott nära inpå avresa, kan du avboka resan och få pengar tillbaka.
Bo kvar om någon i ditt sällskap avbokar
Skulle någon i ditt sällskap behöva avboka med kort varsel p.g.a sjukdom får du och övriga i sällskapet bo kvar i det bokade boendealternativet utan extra kostnader.
Regler och villkor för Vings av- och ombokningsskydd, samt formulär för skadeanmälan
Köpa Vings av- och ombokningsskydd
Du köper enklast ditt av- och ombokningsskydd tillsammans med din resa, eller senast samma dag som du ska betala deposit. Har du redan bokat en resa kan du köpa till ditt av- och ombokningsskydd under "tillval" på din bokade resa på Min sida.
Alla medresenärer måste tecka försäkringen för att ändringsvillkoren ska gälla. Försäkringen betalas tillsammans med depositen och kan inte ändras när vi har mottagit betalningen, eller efter att öppet köp-tiden har löpt ut.
Av- och ombokningsskydd gäller på resor med charterflyg. För resor med reguljärflyg kan du teckna en separat avbeställningsförsäkring
Även grupp- och konferensresor har särskilda villkor för avbokningsskydd, se: Avbokningsskydd vid Grupp och Konferensresor

Öppet köp i 90 dagar
"Vi brukar alltid boka sommarresan redan i januari, för att vara säkra på att få vårat favoritrum. I mars hade vi oturen att få en vattenskada i köket. I samband med att vi behövde byta rör passade vi på byta ut vårt gamla kök. Eftersom vi hade av- och ombokningsskydd kunde vi avboka resan och använda pengarna till köksrenoveringen."

Fri ombokning
"Vi hade planerat en resa till Sunwing Alcudia i början av juni i samband med att skolorna slutar. Min son Johan fick då möjlighet att delta i ett fotbollsläger samma vecka. Tack vare att vi hade Vings av- & ombokningsskydd kunde vi boka om vår resa till veckan efter istället. Helt utan kostnad. Alla glada & nöjda!"

Om någon blir sjuk
"Förra våren skulle jag och min fru åka och spela golf i Turkiet en vecka. Tanken var att min Svärmor Ulla skulle ta hand om vår dotter Lina 6 år. Oturen var tyvärr framme. Ulla ramlade och bröt benet någon vecka innan vi skulle åka. Vi fick i princip tillbaka det allra mesta av resan tack vare skyddet."

Bo kvar-garanti
"Vårt kompisgäng brukar åka på sommarsemester varje år. För att hålla kostnaderna så låga som möjligt, brukar vi boka lägenheter där vi bor flera tillsammans. Förra året kunde en av de andra inte åka med p.g.a. sjukdom. Då vi alla hade Vings av- och ombokningsskydd så slapp vi betala den merkostnad det annars skulle innebära för oss andra att bo kvar i samma lägenhet."