Aktuell information gällande Coronavirusets spridning

Senast uppdaterad 2020-05-26 13.10

Resor från Sverige ställs in fram till och med den 15 juli

Svenska UD gick den 14 mars kl 20.00 ut med en avrådan från alla icke nödvändiga resor till hela världen. Avrådan gäller till och med den 15 juli 2020.

I enlighet med UDs reseavrådan har vi ställt in samtliga resor fram till och med den 15 juli, både charterresor och reguljära resor.

Vid inställd resa får du ett mail från oss med erbjudande om av- eller ombokning.

Du behöver därför inte kontakta oss - vi kontaktar samtliga berörda kunder i turordning.

Gällande återbetalningar för av- och ombokade resor

Effekterna av pandemin har fortsatt stor påverkan på människor, samhällen och även på resebranschen, och de senaste veckorna har vi hanterat stora mängder av- och ombokade resor. Hela vår bransch, liksom många andra branscher i samhället, är under stor press och vi gör vårt yttersta för att så snabbt vi kan ta hand om alla kunder som fått sina resor påverkade, men det tar betydligt längre tid än ordinarie 14 dagar, vilket vi beklagar och vill tacka för tålamodet.

Vi får många frågor om när återbetalningarna kommer i de fall man inte väljer att boka om. När man har en paketresa inbokad med Ving är man alltid skyddad av Paketreselagen och i normala fall sker återbetalningar inom två veckor. Vi gör vårt yttersta, för att hantera återbetalningar skyndsamt och i tur och ordning och vi har nu kommit en bra bit. Men, under rådande, exceptionella omständigheter, tar det betydligt längre tid då vi fortsatt har stora volymer av inställda, förkortade och avbokade resor att hantera, och i tillägg varit i behov av att korttidspermittera ett stort antal medarbetare.

Återbetalningar sker i turordning baserat på det datum man fått bekräftelse från oss på att resan är av- eller ombokad.

Hur återbetalas pengarna?
Det inbetalade beloppet eller den utestående mellanskillnaden från din ombokade resa kommer att återbetalas till det kort eller presentkort som du har betalat resan med. Har du betalat via bankgiro eller direktbetalning via bank återbetalas beloppet till det kontonummer som du har uppgett till oss. Observera att om du kombinerat flera olika betalningssätt, exempelvis presentkort och betalkort, återbetalas pengarna på motsvarande sätt till ditt kort respektive i presentkort. Det kan därmed också dröja några dagar mellan utbetalningarna då de olika utbetalningssätten kan ta olika lång tid.

Vi beklagar verkligen att återbetalningarna dröjer och de eventuella besvär och frustration det i sin tur kan medföra för våra kunder. Stort tack för ert tålamod!

Svenska medier har tidigare rapporterat om att researrangörer som Ving inte kommer att betala tillbaka för inställda resor, vilket inte stämmer. Ving följer som vanligt UDs rekommendationer och ställs resor in så återbetalas alltid kostnaden tillbaka till berörda kunder.

Högt tryck på våra telefoner för närvarande
På grund av situationen med Covid-19 har vi för närvarande långa väntetider på telefon. Vi ber dig därför att söka information på vår webbplats och endast ringa till oss i brådskande fall. Under dessa extraordinära omständigheter behöver vi prioritera och hjälpa de kunder som har resor inbokade i närtid. Om du har fått ett mejl från oss med information om din resa, ber vi dig att använda länken/formuläret i mejlet.

För övriga ärenden via e-post har vi för närvarande en svarstid på sju dagar. Om din resa påverkas så kommer vi att kontakta dig, du behöver inte kontakta oss.

Information om situationen just nu

Vi följer utvecklingen noga kring Coronavirusets spridning och följer som alltid Utrikesdepartementets rekommendationer och Folkhälsomyndigheters uppdateringar.