Information om reseavrådan

Senast uppdaterad 2020-09-28

UD har i tidigare beslut hävt avrådan från icke nödvändiga resor till Andorra, Belgien, Cypern, Danmark, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Liechtenstein, Luxemburg, Monaco, Norge, Nederländerna, Polen, Portugal, San Marino, Schweiz, Spanien, Storbritannien Tjeckien, Tyskland, Ungern, Vatikanstaten och Österrike.

Från den 21 september hävs avrådan för resor till Finland och Slovakien.

För övriga länder inom EU, EES och Schengenområdet förlängs avrådan från icke nödvändiga resor till och med den 7 oktober 2020.

För övriga världen förlängs reseavrådan till och med 15 november.

Gällande återbetalningar för av- och ombokade resor

Effekterna av pandemin har fortsatt stor påverkan på människor, samhällen och även på resebranschen, och de senaste månaderna har vi hanterat stora mängder av- och ombokade resor. Hela vår bransch, liksom många andra branscher i samhället, är under stor press och vi gör vårt yttersta för att så snabbt vi kan ta hand om alla kunder som fått sina resor påverkade, men det tar betydligt längre tid än ordinarie 14 dagar, vilket vi beklagar och vill tacka för tålamodet.

Status för återbetalningar av inställda resor
2020-09-28
Vi får många frågor om när återbetalningarna kommer i de fall man inte väljer att boka om. När man har en paketresa inbokad med Ving är man alltid skyddad av Paketreselagen och i normala fall sker återbetalningar inom två veckor. Vi gör vårt yttersta, för att hantera återbetalningar skyndsamt, och i tur och ordning och vi har nu kommit en bra bit. men, under rådande, exceptionella omständigheter, tar det betydligt längre tid än vanligt.

Återbetalningar sker i kronologisk ordning utifrån det datum man fått bekräftelse från oss på att resan är av- eller ombokad. Då allt fler kunder fått sina pengar åter har vi nu en handläggningstid på ca 40 dagar i snitt från bekräftat avbokningsdatum.

Nu har vi återbetalat de flesta kunder med avbokningsdatum fram till och med 19 augusti.
Under vecka 40 fortsätter vi arbeta med återbetalningar fram till 26 augusti.

Viktigt att veta är att det kan förekomma vissa undantag för återbetalningar, exempelvis tar det något längre tid vid manuell hantering via bank samt återbetalning för reguljärflyg samt om du betalat med presentkort, likaså om vi har fel uppgifter om kontonummer osv (berörda kunder kontaktas då av oss).

Hur återbetalas pengarna?
Det inbetalade beloppet eller den utestående mellanskillnaden från din ombokade resa kommer återbetalas till det kort eller presentkort som du har betalat resan med. Har du betalat via bankgiro eller direktbetalning via bank återbetalas beloppet till det kontonummer som du har uppgett till oss. Observera att om du kombinerat flera olika betalningssätt, exempelvis presentkort och betalkort, återbetalas pengarna på motsvarande sätt till ditt kort respektive i presentkort. Det kan därmed också dröja några dagar mellan utbetalningarna då de olika utbetalningssätten kan ta olika lång tid.

Vi beklagar verkligen att återbetalningarna dröjer och de eventuella besvär och frustration det i sin tur kan medföra för våra kunder. Stort tack för ert tålamod!

Svenska medier har tidigare rapporterat om att researrangörer som Ving inte kommer att betala tillbaka för inställda resor, vilket inte stämmer. Ving följer som vanligt UDs rekommendationer och ställs resor in så återbetalas alltid kostnaden tillbaka till berörda kunder.

Information om situationen just nu

Vi följer utvecklingen noga kring Coronavirusets spridning och följer som alltid Utrikesdepartementets rekommendationer och Folkhälsomyndigheters uppdateringar.