Information om reseavrådan i sommar

Senast uppdaterad 2020-07-27

Svenska UD har tidigare (17 juni) hävt sitt beslut från icke nödvändiga resor till Belgien, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Monaco, Luxemburg, Portugal, San Marino, Spanien, Ungern och Vatikanstaten. Beslutet gäller från 30 juni, 2020.

Efter den 15 juli 2020 hävs avrådan från icke nödvändiga resor till Andorra, Polen och Tyskland.

För övriga länder inom EU, EES och Schengenområdet samt Storbritannien förlängs avrådan från icke nödvändiga resor till och med den 29 juli 2020.

För övriga världen förlängs reseavrådan till och med 31 augusti.

Vi börjar flyga charter på utvalda destinationer från 25 juli
Sedan reseavrådan släpptes för ett antal utvalda destinationer har vi på Ving jobbat intensivt med att få flyg och hotell redo för ”take off”. Från den 25 juli kommer vi åter att kunna erbjuda soltörstande svenskar charterresor till Medelhavet igen till några av de mest populära destinationerna i Grekland, Spanien och Kroatien.

Vanliga av- och ombokningsregler gäller, om inte annat meddelas. Om det skulle bli några förändringar kommer vi att kontakta dig, du behöver inte kontakta oss.

För mer detaljerad information om avreseflygplatser, datum och resmål, se här.

Resor utanför EU – förlängd reseavrådan till och med 31 augusti
Vi uppdaterar informationen löpande här på Ving.se och följer utvecklingen noggrant. Skulle din resa komma att påverkas kontaktar vi dig, du behöver inte höra av dig till oss.

Gällande återbetalningar för av- och ombokade resor

Status 3/8, 2020

Vi får många frågor om när återbetalningarna kommer i de fall man inte väljer att boka om. När man har en paketresa inbokad med Ving är man alltid skyddad av Paketreselagen och i normala fall sker återbetalningar inom två veckor. Vi gör vårt yttersta, för att hantera återbetalningar skyndsamt, men under rådande exceptionella omständigheter, tar det betydligt längre tid än vanligt.

Återbetalningar sker i kronologisk ordning utifrån det datum man fått bekräftelse från oss på att resan är av- eller ombokad. Då allt fler kunder fått sina pengar åter har vi nu en handläggningstid på ca 40 dagar i snitt från bekräftat avbokningsdatum.

Nu har vi återbetalat de flesta kunder med avbokningsdatum fram till och med 23 juni.
Under vecka 32 fortsätter vi arbeta med återbetalningar fram till 30 juni.

Viktigt att veta är att det kan förekomma vissa undantag för återbetalningar, exempelvis tar det något längre tid vid manuell hantering via bank samt återbetalning för reguljärflyg samt om du betalat med presentkort, likaså om vi har fel uppgifter om kontonummer osv (berörda kunder kontaktas då av oss).

Hur återbetalas pengarna?
Det inbetalade beloppet eller den utestående mellanskillnaden från din ombokade resa återbetalas till det kort eller presentkort som du har betalat resan med. Har du betalat via bankgiro eller direktbetalning via bank återbetalas beloppet till det kontonummer som du har uppgett till oss. Observera att om du kombinerat flera olika betalningssätt, exempelvis presentkort och betalkort, återbetalas pengarna på motsvarande sätt till ditt kort respektive i presentkort. Det kan därmed också dröja några dagar mellan utbetalningarna då de olika utbetalningssätten kan ta olika lång tid.

Vi beklagar verkligen att återbetalningarna dröjer och de eventuella besvär och frustration det i sin tur kan medföra för våra kunder. Stort tack för ert tålamod!

Svenska medier har tidigare rapporterat om att researrangörer som Ving inte kommer att betala tillbaka för inställda resor, vilket inte stämmer. Ving följer som vanligt UDs rekommendationer och ställs resor in så återbetalas alltid kostnaden tillbaka till berörda kunder.

Högt tryck på våra telefoner för närvarande
På grund av situationen med Covid-19 har vi för närvarande långa väntetider på telefon. Vi ber dig därför att söka information på vår webbplats och endast ringa till oss i brådskande fall. Under dessa extraordinära omständigheter behöver vi prioritera och hjälpa de kunder som har resor inbokade i närtid. Om du har fått ett mejl från oss med information om din resa, ber vi dig att använda länken/formuläret i mejlet.

För övriga ärenden via e-post har vi för närvarande en svarstid på sju dagar. Om din resa påverkas så kommer vi att kontakta dig, du behöver inte kontakta oss.

Information om situationen just nu

Vi följer utvecklingen noga kring Coronavirusets spridning och följer som alltid Utrikesdepartementets rekommendationer och Folkhälsomyndigheters uppdateringar.