Kvinna hoppar på stranden, all rörelse räknas - Ving
Sport

All rörelse räknas!

Hälsoeffekter av fysisk aktivitet

Till dig som inte riktigt har kommit i träningsskorna eller yogalinnet ännu: det som har allra störst och snabbast effekt på hälsan är att bryta stillasittande mönster och börja med regelbundna rörelsepauser, promenader eller annan lättare motion.

Vill du bli starkare, snabbare, uthålligare eller gå ner i vikt, då behöver du förstås lite större träningsdos, men du bör ändå börja försiktigt och sedan öka successivt. Enklast blir det om du gör något du gillar, att sätta upp rimliga och enkla mål och delmål kan dessutom hjälpa dig att hålla styrkursen. Här får du en lång lista med positiva effekter av rörelse och träning. Och kom ihåg: all rörelse räknas. Inte bara den som ger blod, svett och tårar.

Ökar

  • De goda blodfetterna
  • Antalet blodkärl i skelettmusklerna
  • Konditionen
  • Muskelstyrkan
  • Insulinkänsligheten
  • Rörligheten
  • Uthålligheten
  • Koncentrationsförmågan
  • Hållfasthet och funktioner i leder, ledband, senor
  • Enzymer - ämnesomsättning i skelettmuskulaturen
  • Ny-innervation av muskelfibrer
  • Endorfiner, serotonin, dopamin, noradrenalin
  • Ämnet BDNF – som stimulerar kopplingar mellan nervceller i hippocampus
  • Grå hjärnsubstans i pann- och tinningsloben i hjärnan

Minskar

  • De dåliga blodfetterna
  • Stresshormonet kortisol
  • Blodtrycket
  • Benägenhet till blodproppsbildning
  • Mjölksyra under muskelarbete
  • Ansträngningskänsla under träningen

Minskar risken för

  • Hjärtkärlsjukdomar
  • Depression
  • Vissa typer av cancer
  • Benskörhet
  • Hög muskelstyrka minskar risken för det metabola syndromet*

Förbättrar

  • Balansen
  • Förmågan att förbränna fett vid aktivitet
  • Välbefinnande och sömn
  • Pulsfrekvensen i vila
  • Blodsockernivåer hos typ 2-diabetiker

Motverkar

  • Volymminskning av hippocampus (minnescentra) som ses vid depression
  • Låggradig inflammation som ses vid depression och hjärtkärlsjukdom
  • Förlust av benmassa (särskilt vid styrketräning)
  • Ryggbesvär (vid styrketräning av rygg)

*innefattar minst tre av dessa komponenter - övervikt/bukfetma, förhöjt blodtryck, insulinresistens och blodfettsrubbning

Innehåll framtaget av Vings egna hälsoprofiler:
Cecilia Westergård - Hälsopedagog, utbildad vid Gymnastik och Idrottshögskolan
Anna Dahlberg - Hälsoinspiratör och Diplomerad Stresspedagog med kognitiv inriktning

Referenser
Physical activity
Rekommendationer om fysisk aktivitet och stillasittande för vuxna
Rekommendationer om fysisk aktivitet och stillasittande för äldre
General effects of physical activity

Nödvändiga cookies gör sajten brukbar genom att aktivera grundläggande funktioner såsom sidnavigering och tillgång till säkra webbplatsområden. Sajten kan inte fungera optimalt utan dessa cookies.
Funktionella cookies gör det möjligt att spara information om hur hemsidan visas eller beter sig. T.ex. ditt val av språk eller region. Dessa behövs för att sajten ska kunna fungera optimalt.
Statistiska cookies hjälper oss att förstå hur besökare interagerar med hemsidan, genom att samla data. Vi samlar in information om hur du interagerar med webbplatsen, inklusive hur ofta du besöker webbplatsen och vilka sidor du visar. Vi gör detta för att optimera designen, användarvänligheten och stärka effektiviteten på webbplatsen. Dessutom använder vi informationen för att ge dig personligt innehåll och förbereda marknadsundersökningar
Marketing cookies används för att spåra hur besökare rör sig på hemsidan och för att vi och andra leverantörer som vi samarbetar med ska visa innehåll som är relevant för respektive besökare. Vi samlar in information om dina intressen, inklusive vilka sidor och annonser du klickar på, vilka produkter eller tjänster du visar intresse för eller köper (sk profilering). För att kunna visa riktade annonser och annan riktad marknadsföring arbetar vi med andra företag som vi delar informationen med.