Resegarantin

Resegarantin är ett ekonomiskt skydd för resenärer när en resa blir inställd eller avbruten. Resenären kan då ansöka om ersättning ur resegarantin. Den 1 augusti 2018 trädde en ny resegarantilag i kraft i Sverige. Det betyder att olika regler gäller beroende på om du köpte din resa före eller efter den 1 augusti.

Ving har ställt garanti hos Kammarkollegiet Läs mer om resegarantin på Kammarkollegiets webbplats.

Paketresor

En paketresa är ett arrangemang som består av transport och inkvartering eller av någon av dessa tjänster i kombination med en turisttjänst som utgör en inte oväsentlig del av arrangemanget och som inte är direkt knuten till transporten eller inkvarteringen, som t ex hyrbil, teaterbiljetter eller inträde till ett idrottsevenemang. En paketresa måste vara längre än 24 timmar eller innehålla inkvartering. En paketresa säljs till ett helhetspris eller till skilda priser som är knutna till varandra. Resegaranti skall finnas för alla paketresor, oavsett om de säljs till privatpersoner eller företag.

Resegarantilagen gäller även följande resor om dessa köpts av privatpersoner:

Paketreseliknande resor

Resegarantin omfattar de som köper paketreseliknande resor, dvs. resor som består av separata transport- och inkvarteringstjänster som tillsammans uppvisar en väsentlig likhet med en paketresa. Kombinationen bör framstå som en naturlig enhet.

Stolsförsäljning

Har du bokat en resa med endast flyg gäller inte resegarantin.
Resegarantin gäller endast för paketresor och sammanlänkade researrangemang, det innebär att du behöver ha bokat ytterligare något arrangemang för att resegarantin ska gälla.

Ansökan om ersättning skall ha kommit in till Resegarantinämnden senast tre månader efter det att resan blivit inställd, avbruten eller av annan anledning inte blivit av.

För mer information gå in på www.kammarkollegiet.se eller ring Kammarkollegiet/Resegarantinämnden på 08-700 08 00.