Vårt arbete för tryggare flygresor

Safe Travel

Nya rutiner ombord på våra flyg

Våra gästers säkerhet är vår högsta prioritet, och med anledning av covid-19 har vi implementerat ett flertal nödvändiga och effektiva säkerhetsrutiner för att säkerställa säkerhet och välbefinnande ombord, som du kan läsa om här.

Minimal risk att smittas ombord på flyg*

  • 99,6 % av luften på våra flygplan byts ut var tredje minut
  • Våra flyg städas extra noggrant (inkl desinficering)
  • Mat- och dryckesservering anpassas utifrån nya riktlinjer

Vårt trygghetsarbete

En trygg flygupplevelse med Sunclass Airlines

För att din flygresa ska vara så säker som möjligt har vi infört en rad nya åtgärder ombord på våra flyg.

Alla gäster över 6 år ska bära munskydd under flygresan (visir är inte godkänt ombord enligt internationella regler). Detta gäller oavsett vilken flygplats du reser från och även om du är färdigvaccinerad mot covid-19. Undantag från att bära munskydd gäller för gäster som kan uppvisa dokumentation i form av ett läkarintyg att de av medicinska orsaker inte kan bära munskydd.

Du ombeds att checka in online innan avresa med Sunclass Airlines. 24 timmar innan din resa kommer du att få ett mejl med information samt en länk till check-in.

Var ute i god tid – incheckning, säkerhetskontroller och boarding kan ta längre tid än vanligt.

Checka in så mycket av ditt bagage som möjligt – endast 1 handbagage per person är tillåtet hos Sunclass Airlines.

Spritning av händer vid ombordstigning (handsprit finns i gaten).

Ombord på Sunclass Airlines

Luften renas löpande. Sunclass Airlines använder HEPA-filter på alla våra flygplan som tar hand om 99,6 procent av dammpartiklar och luftburna föroreningar som virus och bakterier. Ett konstant nedåttryck av luft minskar risken för korskontaminering. All luft i kabinen är filtrerad och förnyas vart 2:a till 3:e minut.

Mat- och dryckesservering anpassas utifrån riktlinjer från EASA (Europeiska luftfartsmyndigheten. Snacks och dryck går att köpa ombord. När du äter/dricker kan du ta av ansiktsmasken.

Flygen städas extra noggrant före och efter varje flygning med desinficering av stolar, bord och armstöd.

Så effektivt byts luften ut ombord på våra flyg

Copyright Airbus
  • Luftreningen ombord sker uppifrån och ner. Hela kabinen har rensats varannan - var tredje minut.
  • Luften renas via så kallade HEPA-filter, som fångar upp 99,6% av alla partiklar.
  • Luften på toaletter och i gally (köket) leds direkt ut.

Vår service ombord

Våra dryckesvagnar kommer fortsatt att köras ut som normalt där du som gäst kan köpa den dryck som önskas. Med hänsyn till hygienen accepteras endast betalkort ombord, det går inte längre att betala med kontanter.

Du kan nu även förbeställa ett av EU godkänt munskydd och andra hygienartiklar i vår separata webbshop airshoppenathome.com . Varorna skickas hem till dig så att du kan ha på dig masken innan du reser till flygplatsen då detta numera är ett krav. Glöm inte att göra din beställning i god tid, då det tar 2-3 arbetsdagar för dina varor att levereras via post.

Övriga flygbolag

Alla flygbolag följer gällande riktlinjer från EASA. Det innebär bland annat att munskydd är obligatoriskt. För mer information besök respektive flygbolags hemsida. För charterflygningar med SAS eller Finnair kommer det inte finnas möjlighet att förbeställa mat, det kommer ej heller vara någon servering av varken mat eller dryck ombord (aktuell information just nu som kan ändras)
Övriga flygbolag - se nedan:

Trygghet på hela resan

Nödvändiga cookies gör sajten brukbar genom att aktivera grundläggande funktioner såsom sidnavigering och tillgång till säkra webbplatsområden. Sajten kan inte fungera optimalt utan dessa cookies.
Funktionella cookies gör det möjligt att spara information om hur hemsidan visas eller beter sig. T.ex. ditt val av språk eller region. Dessa behövs för att sajten ska kunna fungera optimalt.
Statistiska cookies hjälper oss att förstå hur besökare interagerar med hemsidan, genom att samla data.
Marketing cookies används för att spåra hur besökare rör sig på hemsidan. Detta för att visa innehåll som är relevant för respektive besökare och mer värdefullt för företaget och tredjeparts annonsörer.