Allt du undrar över

Safe Travel - vanliga frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna till vår kundtjänst just nu!

Vi får in många frågor till vår kundtjänst, här hittar du svaren på de frågor som många just nu ställer.

Frågor och svar om:

Före avresan

Vad händer vid ökad smittspridning på era destinationer?
Smittspridningen i Europa varierar från vecka till vecka, precis som här hemma. Just nu ser vi ökade smittotal på flera av våra destinationer och vi följer utvecklingen noggrant. I dagsläget finns det dock inget som tyder på att vi kommer att ställa in några resor. Vi följer som vanligt UDs rekommendationer och så länge de inte avråder från resor till ett specifikt land eller region så fortsätter vi att flyga som vanligt.

Vad behöver jag tänka på för att resa just nu?
Inför din resa finns det några viktiga punkter att tänka på. Vi rekommenderar därför att du i god tid informerar dig om vilka regler och inresekrav som gäller för just det resmål du ska resa till. Du som har bokat en resa med Ving kommer att få information om vad du behöver tänka på cirka två veckor innan avresa. Nedan har vi listat några viktiga punkter för att du redan nu ska kunna se över vad som krävs.

Inför din resa behöver/bör du:

  • Fylla i ett inreseformulär, även barn från 0 år (annars nekas du inresa)
  • Se till att du har ett giltigt vaccinationsbevis eller kan uppvisa ett negativt Covid-test eller tillfrisknandebevis.
  • Hålla dig uppdaterad om vilka inreseregler och rekommendationer som gäller för det land/resmål du ska resa till.
  • Se över dina försäkringar, inför din resa rekommenderar vi, som alltid, att du ser över din reseförsäkring för ett fullgott skydd.

Varför behöver jag fylla i ett inreseformulär?
Innan avresa är det viktigt att du fyller i ett s.k. Inreseformulär (även barn från 0 år). Om du inte har fyllt i inreseformuläret innan avresa nekas du inresa till det land du reser till. Olika länder har olika formulär och regler, uppdatera dig om vad som gäller samt se inreseformulären här. På den sidan finner du även manualer om hur formulären fylls i, dessa uppdateras löpande vid ändringar.

Vad är ett Covidbevis?
Från och med 12 augusti finns det tre olika typer av covidbevis i E-hälsomyndighetens digitala tjänst för dig som ska ut och resa:

  1. Vaccinationsbevis för dig som är vaccinerad.
  2. Testbevis för dig som inte är vaccinerad. Du tar ett antigen-, eller PCR-test och är testet negativt kan du få ett sk testbevis.
  3. För dig som har varit sjuk i covid-19 är det i särskilda fall möjligt att skaffa ett tillfrisknandebevis. Tillfrisknandebevis är ett bevis på att du varit sjuk i covid-19 men har tillfrisknat. Detta kan endast utfärdats om du testats av hälso- och sjukvårdspersonal eller annan behörig testpersonal. Läs mer här.

Vi rekommenderar att du i god tid före avresa ser till att ladda hämta hem ditt digitala Covidbevis och ser till att korrekt information finns tillgänglig. Ladda hem ditt Covidbevis här covidbevis.se.

Vilka inresekrav gäller för min resa?
Förändringar kan ske med kort varsel, krav och rekommendationer kan tas bort och i andra fall kan restriktioner tillkomma, det är därför viktigt att du ända fram till avresa håller dig informerad om vad som gäller för just det land du ska resa till. För mer information om vad som gäller för just det land du ska resa till, se här. Du kan även ladda ner UD:s kostnadsfria app Resklar till din mobil för mer kompletterande information.

Hur nära inpå avresa kan jag boka en sista minuten-resa?
De går att boka fram till någon timme före avresa. Dock bör du vara uppmärksam på att de länder vi flyger till har olika inresekrav och det är viktigt att du kontrollerar vad som gäller för ditt önskade resmål innan du bokar en resa med snar avresa, så att du till exempel hinner ta ett covid-19-test om det skulle behövas.

Läs mer om de olika ländernas inresekrav och inreseformulär

Vaccination, Immunitet och test

Behöver jag ett Covidbevis för att resa just nu?

EUs digitala covidbevis är framtaget för att förenkla resandet inom EU. Covidbeviset som utfärdas av E-hälsomyndiheten kan innehålla information om vaccination, immunitet eller svar på negativt covidtest.

De flesta EU-länder kräver någon form av dokumentation på antingen att du är vaccinerad, har immunitet eller ett negativt covid-test. För mer information om vad som gäller för just det land du ska resa till, se här.

Covid-19-test innan du reser – vi hjälper dig med rabatterat test  

Om det land du reser till kräver att du tar ett test innan avresa hjälper vi dig med ett rabatterat test (PCR- eller antigen-test). För dig som har bokat en charterresa (8-siffrigt bokningsnummer) erbjuder vi ett rabatterat Covid-19-test för dig som reser med oss fram till den 31 mars 2022.

För att ta del av Vings rabatterade tester krävs det att du gör ditt test på de testcenter som vi rekommenderar, i eller i närheten av den avreseort du reser från (Undantag när du reser från Köpenhamn då testet görs i Malmö). Innan avresa kommer du att få ett mejl från oss med en länk för att boka ditt test. Kostnaden för ditt test beror på om det land du ska besöka kräver PCR- eller antigen-test. Oavsett betalar du aldrig mer än 500 kronor för ditt test, Ving står för resten av kostnaden.

Om du har bokat en reguljärresa med Ving (7-siffrigt bokningsnummer) erbjuder vi testning till rabatterat pris på några utvalda orter runtom i Sverige hos vår samarbetspartner Vaccina. Vi kontaktar dig med mer detaljerad information om var du kan testa dig två veckor innan din avresa.

Var kan jag ta ett rabatterat covid-19-test??

Har du bokat en charterresa (8 siffrigt bokningsnummer) finns det möjlighet att ta ett Covid-19-test (PCR- eller antigen-test) på alla våra avreseorter i Sverige i anslutning till varje avresa så länge detta är ett krav för inresa till ditt resmål. (Undantag när du reser från Köpenhamn då testet görs i Malmö.) Dvs ska du resa från exempelvis Luleå kommer det att finnas möjlighet att testa sig i Luleå i anslutning till din avresa, normalt 1-3 dagar innan avresa beroende på kraven från mottagarländerna. Vi utökar löpande antalet orter på vilka man kan testa sig oberoende avreseort. Cirka två veckor innan avresa kontaktar vi dig med mer detaljerad information via email om var du kan testa dig.

Om du har bokat en reguljärresa med Ving (7-siffrigt bokningsnummer) erbjuder vi testning till rabatterat pris på några utvalda orter runtom i Sverige hos vår samarbetspartner Vaccina. Vi kontaktar dig med mer detaljerad information om var du kan testa dig två veckor innan din avresa.

Vad gäller om jag inte är fullvaccinerad innan min inbokade resa, måste jag då ta ett Covid-19-test?

Olika regler gäller för olika länder. Det är därför viktigt att du håller dig uppdaterad om vad som gäller för just det land du ska resa till. För mer information om vad som gäller, se här.

Gäller andra krav för mig som har vaccinerats med två olika vaccin?

Blandvaccinering begränsar inte från resor inom EU. Efter den andra dosen anses du vara fullvaccinerad och därmed ha ett skydd mot covid-19, även om doserna har bestått av två olika vaccin. Ditt Covidbevis visar att du har fått vaccin mot covid-19 och kommer att accepteras vid incheckning.

Vad gäller för barn och Covid-19-test?

Olika länder har olika krav för vad som gäller för barn. Vänligen se mer specifik information under respektive land du ska resa till.

Vad händer om resmålet jag ska åka till skulle ändra sina inresekrav? Hur får jag information om vad jag behöver göra innan min resa?

Cirka två veckor före avresa kommer du att få ett mail från oss med en länk till uppdaterad information på vår webb om vilka krav. Det är viktigt att du håller dig uppdaterad om vad som gäller för just det land och resmål du ska resa till ända fram till avresa.

Måste jag ta ett Covid-19-test vid ankomst till Sverige efter min semester?

Folkhälsomyndigheten uppdaterade sina råd den 30/11, 2021 och skriver följande på sin webb: Alla resenärer som under de senaste sju dagarna har vistats i ett land utanför Norden uppmanas att testa sig för covid-19 så snart som möjligt efter ankomsten till Sverige, helst samma dag. Detta gäller både vaccinerade och ovaccinerade personer, och även om man haft covid-19 det senaste halvåret. Det gäller även de som har uppvisat ett negativt test i samband med inresa. Barn under förskoleklassålder är undantagna.

Läs mer på Folkhälsomyndighetens sida.

Hur anger jag en tredje dos vaccin i inreseformuläret?

I Sverige får allt fler en tredje dos vaccin, men det är fortfarande många länder som inte har en teknisk lösning för att registrera en tredje dos i sina inreseformulär. Om inreseformuläret till det land du ska resa till inte har någon rubrik för tre vaccindoser, är det heller inte ett krav för att få lov att resa in. Så länge formuläret bara kan hantera två doser kan du ange att du har fått två doser och lägga in det datum du fick dos två i formuläret.

Bokning/avbokning/ändringar

Kan jag ändra eller avboka min resa kostnadsfritt?

Det är normala av- och ombokningsregler som gäller. Vi rekommenderar att du köper vår av- och ombokningsförsäkring, som bla ger dig öppet köp i 90 dagar, möjlighet att ändra din resa obegränsat antal gånger samt möjlighet att avbeställa resan vid sjukdom. Läs mer här.

Får jag pengarna tillbaka om resan blir inställd?

Skulle din inbokade resa mot förmodan bli inställd så följer vi som alltid paketreselagen. Som enda resebolag har Ving infört 7 dagars återbetalningsgaranti mot normalt 14 dagar som paketreselagen kräver. Det gäller både charterresor och paketresor med reguljärflyg.

Vad händer om jag får ett positivt Covid-resultat när jag testar mig i samband med avresa? Får jag avboka och pengarna tillbaka för min charterresa – och även mitt ressällskap?

Vanliga av- och ombokningsregler gäller nu för resor och vi rekommenderar därför att du som alltid bör se över ditt försäkringsskydd inför din resa, vill du känna dig extra trygg på resan rekommenderar vi att du köper vårt av- och ombokningsskydd för att få hjälp att boka av eller om din resa om du skulle få ett positivt covid-resultat i samband med din resa.

Väljer du att boka av din resa får du tillbaka dina pengar inom 7 bankdagar. Vill du boka om din resa är rekommendationen att du bokar om den tidigast 3 veckor framåt i tiden för att undvika ett nytt positivt testresultat. Bokar du om till en resa närmare i tiden får du själv stå för kostnaden av ett nytt covid-19-test samt full avbokningskostnad i det fall testet visar sig vara positivt.

Läs mer om vårt av- och ombokningsskydd här.

Om du har bokat en reguljärresa med Ving (7-siffrigt bokningsnummer) och får ett positivt test-resultat ber vi dig att ta kontakt med ditt försäkringsbolag.

Återbetalar Ving min resa om jag eller någon i mitt sällskap inte har ett Covidbevis/ inte har vaccinerats när det är dags att resa?

Covidbeviset är framtaget för att underlätta för dig som har vaccinerats, och men i de flesta länder inkluderas finns även möjligheten att visa upp negativt covid-test eller dokumentation på immunitet om du inte är fullvaccinerad. https://www.ving.se/). Avsaknad av covidbevis är dock inget skäl för återbetalning. För mer information om aktuella inresekrav se här.

TRYGGHET PÅ RESAN

Vad gör ni för att jag ska känna mig trygg med att resa i dessa tider?

Vi gör allt för att du ska få en så bra semester som möjligt oavsett när man reser men under pandemin har vi skärpt våra säkerhetsrutiner ytterligare, både på flygen och hotellen samt för din vistelse på resmålen. Läs gärna mer på vår webb under rubriken Safe Travel.

Hur ser rutinerna ut på flyget?

Vi har implementerat ett flertal nödvändiga och effektiva rutiner för att säkerställa säkerhet och välbefinnande ombord.

Här finns utförlig information hur det fungerar på flygen och vilka rutiner vi har. Läs mer här.

Hur fungerar det på resmålet och hotellen?

På hotellen har vi infört extra åtgärder under pandemin och här kan du läsa mer om hur det fungerar på våra hotell.

Vad händer om jag blir sjuk eller hamnar i karantän?

På den här sidan skriver vi om vad som gäller och vad du ska göra om du skulle ha otur att bli sjuk under din semester.

Nödvändiga cookies gör sajten brukbar genom att aktivera grundläggande funktioner såsom sidnavigering och tillgång till säkra webbplatsområden. Sajten kan inte fungera optimalt utan dessa cookies.
Funktionella cookies gör det möjligt att spara information om hur hemsidan visas eller beter sig. T.ex. ditt val av språk eller region. Dessa behövs för att sajten ska kunna fungera optimalt.
Statistiska cookies hjälper oss att förstå hur besökare interagerar med hemsidan, genom att samla data.
Marketing cookies används för att spåra hur besökare rör sig på hemsidan. Detta för att visa innehåll som är relevant för respektive besökare och mer värdefullt för företaget och tredjeparts annonsörer.