Allt du undrar över

Safe Travel - vanliga frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna till vår kundtjänst just nu!

Vi får in många frågor till vår kundtjänst, här hittar du svaren på de frågor som många just nu ställer.

Frågor och svar om:

Före avresan

Vad händer vid ökad smittspridning på era destinationer?
Smittspridningen ute i Europa varierar, precis som här hemma, från vecka till vecka. Just nu ser vi ökade smittotal på flera av våra destinationer och vi följer utvecklingen noggrant. I dagsläget finns det dock inget som tyder på att vi kommer att ställa in några resor. Vi följer som vanligt UDs rekommendationer och så länge de inte avråder från resor till ett specifikt land eller region så fortsätter vi att flyga som vanligt.

Vad behöver jag tänka på för att resa just nu?
Inför din resa finns det några viktiga punkter att tänka på. Vi rekommenderar därför att du i god tid informerar dig om vilka regler och inresekrav som gäller för just det resmål du ska resa till. Du som har bokat en resa med Ving kommer att få information om vad du behöver tänka på cirka två veckor innan avresa. Nedan har vi listat några viktiga punkter för att du redan nu ska kunna se över vad som krävs.

Inför din resa behöver/bör du:

  • Fylla i ett inreseformulär, även barn från 0 år (annars nekas du inresa)
  • Se till att du har ett giltigt vaccinationsbevis eller kan uppvisa ett negativt Covid-test eller tillfrisknandebevis. (Undantag finns om du reser från en sk ”grön region”/”grönt land”, läs mer här.)
  • Hålla dig uppdaterad om vilka inreseregler och rekommendationer som gäller för det land/resmål du ska resa till.
  • Se över dina försäkringar, inför din resa rekommenderar vi, som alltid, att du ser över din reseförsäkring för ett fullgott skydd.

Varför behöver jag fylla i ett inreseformulär?
Innan avresa är det viktigt att du fyller i ett s.k. Inreseformulär (även barn från 0 år). Om du inte har fyllt i inreseformuläret innan avresa nekas du inresa till det land du reser till. Olika länder har olika formulär och regler, uppdatera dig om vad som gäller samt se Inreseformulären här. På den sidan finner du även manualer om hur formulären fylls i, dessa uppdateras löpande vid ändringar.

Vad är ett Covidbevis?
Från och med 12 augusti finns det tre olika typer av covidbevis i E-hälsomyndighetens digitala tjänst för dig som ska ut och resa:

  1. Vaccinationsbevis för dig som är vaccinerad.
  2. Testbevis för dig som inte är vaccinerad. Du tar ett antigen-, eller PCR-test och är testet negativt kan du få ett sk testbevis. Fram tom 31/10 erbjuder Ving subventionerat covid-19-test genom Vaccina, vilka är anslutna till tjänsten Covidbevis.
  3. För dig som har varit sjuk i covid-19 är det i särskilda fall möjligt att skaffa ett tillfrisknandebevis. Tillfrisknandebevis är ett bevis på att du varit sjuk i covid-19 men har tillfrisknat. Detta kan endast utfärdats om du testats av hälso- och sjukvårdspersonal eller annan behörig testpersonal. Läs mer här.

Vi rekommenderar att du i god tid före avresa ser till att ladda hämta hem ditt digitala Covidbevis och ser till att korrekt information finns tillgänglig. Ladda hem ditt Covidbevis här covidbevis.se.

Vilka inresekrav gäller för min resa?
Förändringar kan ske med kort varsel, krav och rekommendationer kan tas bort och i andra fall kan restriktioner tillkomma, det är därför viktigt att du ända fram till avresa håller dig informerad om vad som gäller för just det land du ska resa till. För mer information om vad som gäller för just det land du ska resa till, se här. Du kan även ladda ner UD:s kostnadsfria app Resklar till din mobil för mer kompletterande information.

Vad menas med sk ”gröna regioner”/”grönt land”?
EU har delat in Europas länder i regioner utifrån smittspridning. Regionerna delas in i en färgskala, från grönt till rött, där de gröna regionerna har låg eller obefintlig smittspridning. De länder som vi flyger till utgår antingen från regionindelningen eller ser smittspridningen som en helhet, exempelvis ett helt land. Vissa länder godtar att man reser in utan att behöva ta ett test, om man reser från en grön region/ett grönt land, medan andra länder fortsatt kräver test även om den region man reser från är grön. För mer information om vad som gäller för just det land du ska resa till, se här.

Hur nära inpå avresa kan jag boka en sista minuten-resa?
De flesta resor går att boka fram till någon timme före avresa. Dock bör du vara uppmärksam på att de länder vi flyger till har olika inresekrav. Kraven kan skilja sig åt beroende på om du är vaccinerad, har haft covid-19 tidigare samt vilken region du bor i eller reser från. Det är viktigt att du kontrollerar vad som gäller för ditt önskade resmål innan du bokar en resa med snar avresa, så att du till exempel hinner ta ett covid-19-test om det skulle behövas.

Läs mer om de olika ländernas inresekrav och inreseformulär

Vaccination, Immunitet och test

Behöver jag ett Covidbevis för att resa just nu?

EUs digitala covidbevis är framtaget för att förenkla resandet inom EU. Covidbeviset som utfärdas av E-hälsomyndiheten kan innehålla information om vaccination, immunitet eller svar på negativt covidtest.

De flesta EU-länder kräver någon form av dokumentation på antingen att du är vaccinerad, har immunitet eller ett negativt covid-test. Det finns dock undantag där du inte behöver visa något av ovanstående, t ex så har vissa länder inga krav om det landet/regionen du reser ifrån är listad som grön region/land med låga smittotal. För mer information om vad som gäller för just det land du ska resa till, se här.

Covid-19-test innan du reser – vi hjälper dig med rabatterat test  

Om det land du reser till kräver att du tar ett test innan avresa hjälper vi dig med ett rabatterat test (PCR- eller antigen-test). För dig som har bokat en charterresa (8-siffrigt bokningsnummer) erbjuder vi ett rabatterat Covid-19-test för dig som reser med oss fram till den 31 mars 2022.

För att ta del av Vings rabatterade tester krävs det att du gör ditt test på de testcenter som vi rekommenderar, i eller i närheten av den avreseort du reser från (Undantag när du reser från Köpenhamn då testet görs i Malmö). Innan avresa kommer du att få ett mejl från oss med en länk för att boka ditt test. Kostnaden för ditt test beror på om det land du ska besöka kräver PCR- eller antigen-test. Oavsett betalar du aldrig mer än 500 kronor för ditt test, Ving står för resten av kostnaden.

Om du har bokat en reguljärresa med Ving (7-siffrigt bokningsnummer) erbjuder vi testning till rabatterat pris på några utvalda orter runtom i Sverige hos vår samarbetspartner Vaccina. Vi kontaktar dig med mer detaljerad information om var du kan testa dig två veckor innan din avresa.

Var kan jag ta ett rabatterat covid-19-test??

Har du bokat en charterresa (8 siffrigt bokningsnummer) finns det möjlighet att ta ett Covid-19-test (PCR- eller antigen-test) på alla våra avreseorter i Sverige i anslutning till varje avresa så länge detta är ett krav för inresa till ditt resmål. (Undantag när du reser från Köpenhamn då testet görs i Malmö.) Dvs ska du resa från exempelvis Luleå kommer det att finnas möjlighet att testa sig i Luleå i anslutning till din avresa, normalt 1-3 dagar innan avresa beroende på kraven från mottagarländerna. Vi utökar löpande antalet orter på vilka man kan testa sig oberoende avreseort. Cirka två veckor innan avresa kontaktar vi dig med mer detaljerad information via email om var du kan testa dig.

Om du har bokat en reguljärresa med Ving (7-siffrigt bokningsnummer) erbjuder vi testning till rabatterat pris på några utvalda orter runtom i Sverige hos vår samarbetspartner Vaccina. Vi kontaktar dig med mer detaljerad information om var du kan testa dig två veckor innan din avresa.

Vad gäller om jag har vaccinerat mig eller har immunitet/nyligen haft Covid-19?
Alla länder har olika regler vid inresa, och kraven för inresa beror också på vilket land du reser ifrån, exempelvis om det är en grön region/land. För mer information om vad som gäller för just det land du ska resa till, se här.

Vad händer om jag inte hunnit vaccinera/fullvaccinera mig innan min inbokade resa, måste jag då ta ett Covid-19-test?

Olika regler gäller för olika länder. Det är därför viktigt att du håller dig uppdaterad om vad som gäller för just det land du ska resa till. För mer information om vad som gäller, se här.

Gäller andra krav för mig som har vaccinerats med två olika vaccin?

Det finns ingenting som tyder på att så kallad blandvaccinering skulle påverka eller begränsa möjligheten att resa inom EU. Efter den andra dosen anses du vara fullvaccinerad och därmed ha ett skydd mot covid-19, även om doserna har bestått av två olika vaccin. Ditt Covidbevis visar att du har fått vaccin mot covid-19 och kommer att accepteras vid incheckning.

Vad gäller för barn och Covid-19-test?

Olika länder har olika krav för vad som gäller för barn. Vänligen se mer specifik information under respektive land du ska resa till.

Vad händer om resmålet jag ska åka till skulle ändra sina inresekrav? Hur får jag information om vad jag behöver göra innan min resa?

Cirka två veckor före avresa kommer du att få ett mail från oss med en länk till uppdaterad information på vår webb om vilka krav. Det är viktigt att du håller dig uppdaterad om vad som gäller för just det land och resmål du ska resa till ända fram till avresa.

Måste jag ta ett Covid-19-test vid ankomst till Sverige efter min semester?

Folkhälsomyndigheten uppdaterade sina rekommendationer 12 juli, där de rekommenderar alla, inklusive svenska medborgare, som reser in i Sverige från länder utanför Norden att ta ett PCR-test vid ankomst. Individer som har vaccinerats med minst en dos minst tre veckor innan ankomsten till Sverige eller de som haft covid-19 under de senaste sex månaderna undantas från rekommendationen, men bör liksom övriga i samhället testa sig vid symtom.
Rekommendationen gäller från den 12 juli till den 31 augusti.

Läs mer på Folkhälsomyndighetens sida.

Kan ni svara på vad som gäller för resor i vinter och nästa år?

För resor i vinter och nästa år så är det idag för tidigt att säga vilka inreseregler som gäller för resmål och länder. Vi inväntar besked från myndigheter närmare inpå säsong och kommer att uppdatera vår webb med information samt kontakta inbokade resenärer när det närmar sig avresa.

Bokning/avbokning/ändringar

Kan jag ändra eller avboka min resa kostnadsfritt?

Alla som bokar en charterresa med avresa fram t.o.m. den 31 oktober 2021 får vårt av- och ombokningsskydd gratis. Reser du efter den 31 oktober kan du med fördel köpa till vårat av- och ombokningsskydd, som bla ger dig öppet köp i 90 dagar, möjlighet att ändra din resa obegränsat antal gånger samt möjlighet att avbeställa resan vid sjukdom. Läs mer här.

Får jag pengarna tillbaka om resan blir inställd?

Skulle din inbokade resa mot förmodan bli inställd så följer vi som alltid paketreselagen. Som enda resebolag har Ving infört 7 dagars återbetalningsgaranti mot normalt 14 dagar som paketreselagen kräver. Det gäller både charterresor och paketresor med reguljärflyg.

Vad händer om jag får ett positivt Covid-resultat när jag testar mig i samband med avresa? Får jag avboka och pengarna tillbaka för min charterresa – och även mitt ressällskap?

Alla som bokar en charterresa med avresa fram t.o.m. 31 oktober 2021 får vårt av- och ombokningsskydd gratis. För avresor efter den 31 oktober kan man köpa till vårt av- och ombokningsskydd som bland annat ger gratis ombokning fram till 30 dagar före avresa.

Om svaret på ditt test, eller för någon i ditt ressällskap, visar sig vara positivt när du testar i samband med din avresa kan du inte resa. Då vill vi att du ringer till oss så att vi kan hjälpa dig att boka om eller boka av resan (detta gäller när du tagit ett covid-test inför avresan och får ett positivt svarsresultat). Detta gäller enbart om du har bokat en charterresa med Ving som inkluderar av- och ombokningsskydd (ingår gratis fram till och med 31/10, 2021, därefter måste du själv köpa till ett av- och ombokningsskydd, eller kolla dina försäkringar). Väljer du att boka av din resa får du tillbaka dina pengar inom 7 bankdagar. Vill du boka om din resa är rekommendationen att du bokar om den tidigast 3 veckor framåt i tiden för att undvika ett nytt positivt testresultat. Bokar du om till en resa närmare i tiden får du själv stå för kostnaden av ett nytt covid-19-test samt full avbokningskostnad i det fall testet visar sig vara positivt.

Om du har bokat en reguljärresa med Ving (7-siffrigt bokningsnummer) och får ett positivt test-resultat ber vi dig att ta kontakt med ditt försäkringsbolag.

Återbetalar Ving min resa om jag eller någon i mitt sällskap inte har ett Covidbevis/ inte har vaccinerats när det är dags att resa?

Covidbeviset är framtaget för att underlätta för dig som har vaccinerats, och men i de flesta länder inkluderas finns även möjligheten att visa upp negativt covid-test eller dokumentation på immunitet om du inte är fullvaccinerad. https://www.ving.se/). Avsaknad av covidbevis är dock inget skäl för återbetalning. För mer information om aktuella inresekrav se här.

TRYGGHET PÅ RESAN

Vad gör ni för att jag ska känna mig trygg med att resa i dessa tider?

Vi gör allt för att du ska få en så bra semester som möjligt oavsett när man reser men under pandemin har vi skärpt våra säkerhetsrutiner ytterligare, både på flygen och hotellen samt för din vistelse på resmålen. Läs gärna mer på vår webb under rubriken Safe Travel.

Hur ser rutinerna ut på flyget?

Vi har implementerat ett flertal nödvändiga och effektiva rutiner för att säkerställa säkerhet och välbefinnande ombord.

Här finns utförlig information hur det fungerar på flygen och vilka rutiner vi har. Läs mer här.

Hur fungerar det på resmålet och hotellen?

På hotellen har vi infört extra åtgärder under pandemin och här kan du läsa mer om hur det fungerar på våra hotell.

Vad händer om jag blir sjuk eller hamnar i karantän?

På den här sidan skriver vi om vad som gäller och vad du ska göra om du skulle ha otur att bli sjuk under din semester.

Nödvändiga cookies gör sajten brukbar genom att aktivera grundläggande funktioner såsom sidnavigering och tillgång till säkra webbplatsområden. Sajten kan inte fungera optimalt utan dessa cookies.
Funktionella cookies gör det möjligt att spara information om hur hemsidan visas eller beter sig. T.ex. ditt val av språk eller region. Dessa behövs för att sajten ska kunna fungera optimalt.
Statistiska cookies hjälper oss att förstå hur besökare interagerar med hemsidan, genom att samla data.
Marketing cookies används för att spåra hur besökare rör sig på hemsidan. Detta för att visa innehåll som är relevant för respektive besökare och mer värdefullt för företaget och tredjeparts annonsörer.