Palmblad mot blå himmel

Frågor & Svar och vårt hållbarhetsarbete

Hur arbetar Ving med socialt ansvar på hotell?

När det gäller ansvar på hotellen följs de upp via våra hotellkontrakt som har klausuler som handlar om miljö, skydd av barn, arbetsvillkor, samt via Travelife, som tillhandahåller ett mätinstrument riktlinjer för hållbart resande inom turism.

Utbildar hotell utomlands sina anställda i frågor om socialt ansvar?

På samma sätt som hotell i Sverige utbildar sin personal i olika frågor, utbildar även hotell utomlands sina anställda. Hotellen utomlands är egna verksamheter som drivs lokalt. De hotell som vi själva äger och som drivs på franchisebasis som våra egna koncepthotell (Sunwing, Sunprime och O.B.C) har vi större möjlighet att påverka så att de följer de riktlinjer som vi arbetar efter.

Hur följer ni upp sina era egna etiska riktlinjer för hotell och underleverantörer?

Vi har en uppförandekod för underleverantörer som finns med i avtalen med dem. Koden följs upp i samband med övrig kontraktsuppföljning. Ving och övriga svenska charterarrangörer förlitar sig även på oberoende uppföljningar som genomförs av tredjepartskontrollanter, bland annat Travelife.

För Ving dialog med organisationer och fackförbund på resmålen om exempelvis arbetsvillkor på hotell?

Det är endast få företag och organisationer som kan kontrollera alla leverantörsled i alla världens länder tyvärr. Vi arbetar med ungefär 1 500 hotell över hela världen och självklart är det är svårt för oss att följa upp alla dessa enskilda hotell. Därför jobbar vi med Travelife, ett kontrollorgan inom miljö och socialt ansvar som följer upp hur de hotell där vi har flest gäster jobbar med socialt ansvar. I samtliga hotellkontrakt har vi dessutom en uppförandekod som bland annat omfattar socialt ansvar; som t.ex arbetsvillkor, föreningsfrihet och minimilöner. Får vi information om att något inte står rätt till på ett hotell följer vi alltid upp tipset.

Vad är Travelife?

Travelife är en organisation som stöds av alla större europeiska researrangörer. Organisationens syfte är att ta fram de bästa exemplen på hur hotell och researrangörer arbetar med hållbarhet, både med miljön och socialt ansvarstagande. Läs mer här.

Varför erbjuder Ving All Inclusive?

Kritik som riktas mot All Inclusive handlar oftast om att pengarna som resenärerna spenderar på hotellet försvinner ut ur landet. All Inclusive finns på nästan alla resmål och störst andel All Inclusive-hotell finns i länder som Egypten, Mexiko och i Karibien. Det är minst vanligt i Thailand och övriga Asien.

All Inclusive skapar arbetstillfällen i de lokala samhällena. Ofta erbjuds dygnet runt-service och dessa hotell har generellt en högre servicenivå, vilket kräver fler anställda. Det är betydligt fler som arbetar i kök och restaurang på ett All Inclusive-hotell än ett normalt fullservicehotell. All Inclusive skapar också kringnäring i de lokala samhällena, t.ex. transporter och inköp.

Mindre lokala restauranger och kaféer kan däremot få svårt att klara sig ekonomiskt om det finns ett All Inclusive-hotell i närheten. Men på många ställen där sådana byggts varken finns eller har det funnits ett fungerande samhälle. Där är det istället hotellet som skapar arbetstillfällen för många människor.

Hur mycket påverkar egentligen flyget miljön?

Uppmärksamheten runt flygbranschen och miljön har ökat de senaste åren. Fokus riktas särskilt mot utsläppen av de koldioxidgaser som kommer från flygplanen i samband med förbränningen av flygplansbränslet.

Klimatförändringarna är ett välkänt problem som vi alla borde ta ett gemensamt ansvar för men det är ett faktum att flygbranschen globalt sett endast står för cirka två procent av det totala koldioxidutsläppet. Det är en siffra som enligt experterna kommer stiga till tre procent år 2050. De största koldioxidutsläppen kommer däremot från elproduktion och uppvärmning samt från jordbruket. Sammanställer man siffrorna från enbart transportsektorn så visar de med all tydlighet att privatbilismen är den absolut största boven med en andel på upp till 75 procent av alla koldioxidutsläpp medan flyget står för 10 procent.

Är det ett bättre miljöval att flyga charter än reguljärt?

Det man kan tänka på är att boka ett flyg som går direkt från punkt A till B, dvs utan mellanlandningar oavsett om det är reguljärflyg eller charter. Eftersom charterflygbolagen flyger med nästan helt fulla plan (till 93 procent hos Sunclass Airlines) och har få mellanlandningar, starter och landningar är det ett bra val. Den som väljer charterflyg bidrar till ca 30 procent mindre koldioxidutsläpp än den som flyger reguljärt.

Kan jag miljökompensera min resa?

Alla flygresor som bokas genom oss är klimatkompenserade, det oavsett om du flyger med vårt eget Sunclass Airlines eller något annat flygbolag.

Hur arbetar kryssningsbolagen med hållbarhet?

På Ving samarbetar vi med fyra kryssningsrederier. För att ta del av uppdaterad information om hur de arbetar med hållbarhet hänvisar vi till respektive bolags hemsida

Royal Caribbean
Celebrity Cruises
Costa Cruises
Norwegian Cruiseline

Har ni utflykter till exempelvis djurparker eller delfinarier?

Vi har sedan länge tagit bort elefantridning/shower ur vårt program. Vi har även slopat djurparker. som har späckhuggare och delfiner. Tiderna har förändrats och vi ser att allt fler av våra kunder är mer intresserade av andra typer av utflykter än djurparker, t ex besöka lokala marknaden eller gå en matlagningskurs eller göra rundresor osv. Vårt fokus är att erbjuda mer av den sortens upplevelser framöver.

Men med det inte sagt att man aldrig möter djur i vårt utflyktsprogram eller på enstaka hotell. För oss är det viktigt att de djur som våra gäster möter har det bra och att god djuromsorg tillämpas.

Om Ving - översikt

Nödvändiga cookies gör sajten brukbar genom att aktivera grundläggande funktioner såsom sidnavigering och tillgång till säkra webbplatsområden. Sajten kan inte fungera optimalt utan dessa cookies.
Funktionella cookies gör det möjligt att spara information om hur hemsidan visas eller beter sig. T.ex. ditt val av språk eller region. Dessa behövs för att sajten ska kunna fungera optimalt.
Statistiska cookies hjälper oss att förstå hur besökare interagerar med hemsidan, genom att samla data.
Marketing cookies används för att spåra hur besökare rör sig på hemsidan. Detta för att visa innehåll som är relevant för respektive besökare och mer värdefullt för företaget och tredjeparts annonsörer.