Ving branschvinnare i Sustainable Brand Index 2018

Den 12 april utsågs Sveriges mest hållbara varumärken i samband med den årliga prisutdelningen i Sustainable Brand Index. Ving tog hem förstaplatsen inom kategorin resor.

Ving är ett av sammanlagt 326 varumärken som bedömts hur man presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande där resultaten baseras på 16 600 svar varav minst tusen svar per varumärke. Sedan förra året har Ving klättrat på rankinglistan från plats 121 till plats 115. I kategorin resor ingår Ving, TUI, Apollo och Solresor.

Sofia Wallén

- Det är glädjande att vi klättrat på listan, det visar att vi lyckats bättre med att nå ut med vårt budskap det senaste året. Vi har gjort om våra hållbarhetssidor samt fått en del positiv uppmärksamhet för Thomas Cook-gruppens nya strikta djurpolicy, säger Sofia Wallén, ansvarig för hållbarhet i Thomas Cook Northern Europé, där Ving ingår.

- Vi är medvetna om att vi har en bit kvar att nå upp till duktiga företag som COOP, IKEA och Systembolaget som toppar listan, men många små steg räknas och det finns planer på ett flertal projekt inom Thomas Cook Gruppen som förhoppningsvis kommer att bidra positivt till en hållbarare resa, fortsätter Sofia Wallén.

Om undersökningen

Sustainable Brand Index (SBI) är Nordens största varumärkesundersökning med fokus på hållbarhet. Utmärkelsen syftar till att uppmuntra och belysa hållbarhetsarbete och kommunikation som skapar skillnad för människa, samhälle eller miljö. I år har cirka 40 000 respondenter intervjuats i Norden, varav 16 600 i Sverige. Respondenterna är ett riksrepresentativt urval i respektive land i åldrarna 16-70 år. Intervjuerna genomfördes under januari-mars 2018.