Thomas Cook Group lanserar ny hållbarhetsstrategi

Thomas Cook, där Ving ingår, har idag lanserat en ny hållbarhetsstrategi på den stora resemässan ITB i Berlin.

Den nya treåriga strategin har som mål att göra skillnad under alla steg vid en semesterresa för att begränsa miljöpåverkan och maximera de sociala och ekonomiska fördelarna resandet kan ge. Lanseringen följer en årslång granskning av alla delar i hela koncernen. Resultatet är ett starkare och mer förenklat tillvägagångssätt som tydligt bekräftar Thomas Cooks åtagande att vidta positiva åtgärder för en långsiktigt hållbar verksamhet.
Strategin knyter samman hela koncernens hållbarhetsarbete med tre områden: Hemma, på resan och på semestern.

  • Hemma – Vi vill skapa en positiv förändring inom de samhällen där vi och våra kunder lever och verkar.
  • På resan – Vi strävar efter att minska påverkan på miljön och vill bedriva vår verksamhet på det mest ansvarfulla sättet det är möjligt.
  • På semestern – Vi vill leverera hållbara kvalitetsprodukter och tjänster i världsklass genom att arbeta med våra kunder, partners och leverantörer.

Hållbarhetsrapporten för 2017, som publiceras idag, beskriver vilka framsteg som gjorts inom koncernen. Viktiga milstolpar under 2017 och som gjort skillnad är bland annat olika välgörenhetsprojekt som hjälpt 18 000 människor, förbättrad bränsleeffektivitet för flygbolaget Thomas Cook Airlines, som också placerat flygbolaget på topp 10-listan över de mest bränsleeffektiva flygbolagen i världen i Atmosfair index. Företagets branschledande initiativ med en tydlig policy som rör utflykter där våra kunder möter djur har också fått effekt. Två tredjedelar av de utflykter som hittills granskats har inte levt upp till de satta riktlinjerna och har tagits bort i utflyktsprogrammet.

Peter Fankhauser, koncernchef i Thomas Cook Group, kommenterar:
”Jag är fast besluten att Thomas Cook skall vara en positiv kraft som bidrar till en mer hållbar turism i samarbete med våra destinationer, våra leverantörer, kunder och reseindustrin i stort. Med vår nya strategi vill vi tydligt visa våra avsikter kring hållbarhetsfrågor. Jag är stolt över de framsteg vi har gjort under det senaste året, men vi har stora ambitioner och det är viktigt att vi gör ännu mer och större skillnad. Vi vet att de semesterresor vi säljer kan ha en positiv inverkan på både samhällen och miljö. Jag tror att mer djärva åtgärder på dagordningen kommer att hjälpa oss leverera ett mer lönsamt och hållbart företag på längre sikt, till gagn för våra medarbetare, destinationer, kunder och investerare”.