Läs andras eller dela med dig av dina egna restips

Skriv om din egen resa eller läs och inspireras av andras restips! Här hittar du mängder av tips, synpunkter och subjektiva betyg på allt som kan vara av intresse, både inför och under din resa.

Läs andras restips

Filtrera i listorna med land och resmål nedan för att hitta andras tips på de resmål just du är intresserad av.

Tipsa andra om din bästa reseupplevelse - skriv ditt restips här!

Av: elisabetsannemalm
    2018-03-12

Shopping
    Sevärdheter

Spännande resmål helt klart värt och besöka

Resan ägde rum: februari 2017

Av: miamaria62
    2017-03-19

Stränder
    Barnvänligt
    Nöjesliv

Vi började med 4 dygn i Havanna på hotell Inglaterra. Ligger perfekt i "Gamla stan" med gångavstånd till många sevärdheter samt bara ströva omkring. Hotellet gammal kolonialstil, lite slitet men som vi tyckte en massa charm, var bara den stora slowmotiongående fläkten i taket som fattades, helt ok f rukostbuffé, trevlig personal. Kass WiFi men det är ju därför man åker dit, köper en timmeskort, dock förstod vi inte det här med att logga ut först. Så timmen "försvann snabbt" ibland. Utanför hotellet flotta jänkare som man kunde hyra för "city-tour" på en cirka en timme, kostade 150-200 spänn/ person. Vi åkte aldrig men resekamrater som testade tyckte det var ok, chaufför samt 1-2 släktingar som babblade om sevärdheterna. Vi åkte runt med Ving en halvdagstur och då passerade man de stora sevärdheterna och då kunde man ju åka tillbaka själv sen om man ville djupstudera grejorna.
    Matkulturen lite försiktig med kryddorna, dock åt vi på fyra olika "Paladares" (= hemma hos restauranger)och blev glatt överraskade, mycket gott så det rekommenderar vi varmt. Jag som svensk har lite svårt för "inkastare" men vi blev aldrig besvikna, lite trångt ibland men herregud man var ju i människors lägenheter.
    Så det ska ni inte tveka på, de har ofta en meny på en A4 så man kan kolla lite. Annat, ja revolutionsmuseét, hotel Nacional, promenera utefter hamnpromenaden som var mycket sliten. Vi var inne på smågator och gick så man såg hur fattigt och slitet det är tyvärr.
    Sen Varadero 10 dagar på hotel Las Americas, jättefint. VI fick inget rum så var "tvungna" att bo i en bungalo, som vi trivdes alldeles utmärkt i, större och friare. 18-årsgräns på hotellet och vi som gjort våra småbarnsår tyckte det var skönt. Buffén på hotellet var stor, dock blir ju sånt lite upprepning efter ett tag men det får man stå ut med. Beställningsrestaurangerna rekommenderas, italienska var blek, japan bra med action, Arcada mycket bra, god mat, en stråkkvartett som spelade nästan hela tiden på lagom nivå. Man kunde ibland beställa ett stycke och för mig spelade de "Stairway to heaven" riktigt bra. Stranden jättefin, inte så lång kanske 500 m men man kunde fortsätta gå norrut förbi nästa hotell om man ville ha en promenad på morgonen i sanden, ta med skor bara, lite stenigt på ett ställe. Solstolar fanns det gott om när man drog sig lite åt sidan från hotellets huvudbyggnad för där var ju folk ute vid 6-tiden och la sina handdukar. När vi kom dit gick det vågor mot land som vände kanske 50-75 cm höga. Vi trodde det var normaltillstånd men sen var havet alldeles lugnt flera dagar. WiFi funkade hyfsat i receptionen, en timmeskort för ungefär 20 kr. En utflykt till Grisbukten gjorde vi som historienördar, helt ok. Museum förstås sen bad i Karibiska havet med fantastiskt vatten, stege ned i drickat men sen var det underbart. På hemvägen stannade vi vid en park som sett sina bästa dagar men där drack vi det godaste kaffet på hela Kubatrippen. Längst ned i parken ligger det, två kvinnor som sköter grejorna. Personal för det mesta trevlig på de flesta ställen, de har dock lite lätt att börja prata med kamraterna trots att de servar en, dricks hit och dricks dit, man avgör ju själv vad man tycker. Typ vid offentliga toaletter hade vi lite svårt att dricksa. Ankomst och avresa är en prövning för psyket,omständigt, trögt satan samt att myndighetspersonalen är ena riktiga "muntergökar", inga leenden där inte.

Dock rekommenderar vi varmt kombinationen Havanna - Varade

Resan ägde rum: februari 2017

Av: ake.0910702481
    2012-03-02

Bodde på Havannas älsta hotell Inglaterra som ligger perfekt i gamla stan.Hotellet är helt ok som mellanklasshotell med bra frukostbuffe och trevlig personal. Staden är helt fantastisk trots väldigt nergången och brist på underhåll. Mycket att se och uppleva fram för allt i den gamla stadsdelen. Mat en på restauranger varierade mycket men ett "kanonställe" är Orient på San Fransisco square.

Resan ägde rum: februari 2012

Av: marja-liisa.a
    2012-01-01

Stränder
    Barnvänligt
    Nöjesliv

Hotellet Sevilla visade sig att vara ett helt utmärkt val, läget är perfekt och det är promenadavstånd till den gamla staden. Superior rum är absolut värt att ta, då hamnar man i de översta våningar i hotellet och får en fantastisk utsikt över staden. Spännande stad, vi tog bara fyra dagar i Havanna , det hade varit bättre att välja 7 dagar, då hotellet hade pool och vi hade kunnat ta sevärdheterna med ett lugnare tempo. Visst är stranden i Varadero fin, men Havanna är definitivt mer spännande, och mer Kuba.