• KURIOSA

Livet i luften

Har du någon gång rest med Ving kanske du har träffat Jonna Thulin. Hon är en av alla fantastiska medarbetare på Thomas Cook Airlines, som varje dag tar hand om hundratals semestersugna svenskar på väg till solen. Vi tog ett snack med Jonna för att höra hur det egentligen är att jobba ombord på ett flygplan.

Text: Kristofer Kebbon Foto: Vings bildarkiv & Jonna Thulin

 

Redan klockan 06.00 checkar hon in på Arlanda.

 

Det är söndag i slutet av maj och Jonnas dag börjar tidigt. Redan klockan 06.00 checkar hon in på Arlanda, går ner till crew-rummet och loggar in på datorn. Så fort hon tryckt in sitt personalnummer får hon mängder av information om dagens flygning, som denna dag går till Rhodos. Hon kollar snabbt igenom schemat innan det är dags för dagens briefing.

PRICK KLOCKAN 06.15 samlas den tolv personer starka besättningen i ett stort briefingrum på flygplatsen. Kabinchefen går igenom flygtider, säkerhetsinformation och berättar vilka positioner alla ska gå på. Hon redogör för hur många bebisar det finns på flyget, hur många som har beställt specialmat, och hur många som har uppgraderat till Royal Meal. Hon berättar också att det finns några trogna stamkunder ombord, och var de sitter, samt att det är några som har beställt champagne för att fira en bemärkelsedag. Dessa får förstås lite extra uppvaktning. Allra mest VIP:ad blir det barn som fått en resa via välgörenhetsorganisationen Min Stora Dag.

EN HALVTIMME IN I MÖTET ansluter piloterna. De hälsar glatt och berättar lite om väder, vind och annan trafikinformation som kan vara bra att känna till. Sedan är det dags att gå ombord på planet.

UNDER SJÄLVA FLYGNINGEN är allting väldigt uppstyrt. Varje moment sker efter ett förutbestämt tidsschema. Alla i personalen går på sina respektive positioner, där de vet precis vad de ska göra. Jonna vet vem hon kör drinkvagnen tillsammans med, vem som delar ut barnmaten, vem som delar ut vuxenmaten – och så vidare.

 

Eftersom Jonna inte har några problem med jetlag har hon valt att flyga långt.

   

UNDER SOMMARSÄSONGEN flyger Jonna alltid fram och tillbaka samma dag. Så även denna dag. Därför blir det en stunds obligatorisk vila på Rhodos flygplats, innan det är dags att flyga tillbaka med de hemvändande gästerna. Medan Jonna och hennes kollegor äter och vilar kommer städpersonalen och snyggar upp i kabinen, och cateringpersonalen ser till att det finns mat även på hemresan.

PÅ VINTERN är det lite annorlunda. Då är det bara vid resorna till Egypten som man gör en så kallad "turnaround", d.v.s. åker fram och tillbaka på samma dag. På alla andra vinterdestinationer, som Kanarieöarna, Thailand och Karibien, stannar man kvar. Dels av naturliga skäl – man kan inte jobba hur länge som helst – och dels eftersom de större flygplanen tar längre tid att iordningställas inför nästa flygning.

VID DESSA TILLFÄLLEN väntar Jonna och hennes kollegor tills alla passagerare gått av och den nya besättningen kommit på. Sedan är det bara att hämta väskan och ta den specialchartrade bussen till hotellet. Ibland, på större destinationer som Gran Canaria, kan det bo upp till hundra kollegor på samma hotell.

JONNA JOBBAR på månadsschema och får schemat ett par veckor i förväg, vilket innebär att hon har en framförhållning på sex veckor. Hon jobbar aldrig mer än 45 timmar per vecka, men tiderna skiljer sig åt mellan sommar och vinter. På sommaren jobbar man 3-4 flygningar per vecka, man behöver inte packa så mycket och man sover hemma i sin egen säng. På vintern kan man välja om man vill flyga långt eller bara medeldistans, som Kanarieöarna eller Egypten. Eftersom Jonna inte har några problem med jetlag har hon valt att flyga långt. Det betyder att hon vintertid är borta hemifrån under längre perioder, vanligtvis 3–6 dagar. Alla dagar på resmålet räknas som jobbdagar och hon har alltid sina fridagar hemma, 10 dagar per månad.

DET KAN VARIERA hur många dagar man stannar på resmålet, beroende på hur flygslingorna ser ut. I vintras kunde Jonna till exempel flyga från Sverige till Mexiko, där hon övernattade innan hon tog ett reguljärflyg till Aruba där hon några dagar senare hoppade på Thomas Cook-flyget hem igen.
Just Aruba råkar vara Jonnas favoritdestination.

– VI BOR ALLTID I Oranjestad, och den staden är helt fantastisk. För att inte tala om utflykterna till Renaissance Island, med alla flamingos. Allt är så "easy-going" på Aruba, så genomsyrat av holländarna som alltid är så glada och trevliga, säger Jonna.

MEN HUR GÅR DET då att kombinera detta ständiga resande med att vara förälder? Alldeles utmärkt, visar det sig. Jonna berättar att man på Thomas Cook har möjlighet att jobba i "föräldrar 75-gruppen" så länge man har barn upp till 8 år. Det innebär att man arbetar 75 %, man har fasta fridagar, man får inte flyga mer än ett visst antal timmar och man är aldrig borta mer än ett visst antal dagar. Till saken hör att Jonnas man också jobbar i företaget som pilot. Men tack vare schyssta schemaläggare och fantastiska barnvakter har det alltid gått att få ihop vardagspusslet. – MAN MÅSTE VARA POSITIV, och varken jag eller min man har sett problemen. Tvärtom har vi en inställning att allt löser sig – vilket det oftast gör. Idag är barnen 11 och 13, och allt har funkat bra!

Jonna om...

...att jobba i luften

- Det blir lite som en livsstil, att jobba inom flyget. Man är ute och flackar jämt. Men det är ett väldigt roligt jobb. Jag trivs jättebra.

...att jobba på Thomas Cook Airlines

- Många här har jobbat kvar i fyrtio år. Det är ett mycket bra betyg på en arbetsplats! Man är kvar på företaget för att man gillar det. 

...att vara gift med en pilot

- När vi träffades hade vi redan det här yrket, och vi trivdes båda så bra att det inte var tal om att sluta eller byta jobb. Men vi jobbar nästan aldrig på samma flygningar. 

...det bästa med jobbet

- Kollegorna och passagerarna.

Jonnas restaurangtips på Aruba

Yemanja är en vegetarisk restaurang som ligger precis runt hörnet från vårt hotell i Oranjestad. Den ser inte jättemycket ut för världen men är en riktig pärla – mysigt, trevlig personal och fantastiskt god mat.

Zeerovers ligger precis vid en liten fiskehamn i Savaneta. Du kan inte boka bord, och de serverar enbart dagens fångst. Du får inga bestick utan äter med händerna, sen får du gå och tvätta händerna i handfatet och torka dig på hushållspapper.

 

Trevlig flygresa!

Vill du läsa mer om Thomas Cook Airlines?  Klicka här »
Vill du se taxfree-utbud, boka sittplats eller uppgradera din måltid ombord?  Gå till Airshoppen »