Vårt hållbarhetsarbete

På flygen

Sunclass Airlines

Vår största klimatpåverkan som företag kommer från förbränningen av flygbränsle och de utsläpp som detta leder till i atmosfären. Flyget står idag för ca 3 % av världens totala CO2-utsläpp och vi som alla branscher måste minska våra utsläpp.

De senaste 20 åren har vårt eget flygbolag Sunclass Airlines minskat sina utsläpp med 20 %, bland annat genom ökad effektivitet och minskad bränsleförbrukning. Vi har en effektiv affärsmodell, och en optimering av våra egna flyg där vi fyller flygen. Och vi flyger non-stop till resmålen utan mellanlandningar, vilket sparar på både bränsle och utsläpp. Att göra en resa med charterflyg är därför ett bra val om du ska flyga på semester.

Men det finns inga alternativ än att minska utsläppen ännu mer och för detta har vi satt upp en plan och tydliga mål som sträcker sig fram till 2030 och målsättningar till 2050. Vi ska genom bland annat investeringar i nya, mer bränsleeffektiva flyg, ny teknologi och effektivare sätt att flyga minska våra utsläpp ytterligare.

Kommande mål

  • Innan 2030: Minska CO2-utsläppen/pass. km från eget flygbolag med 25%*
  • Innan 2040: Minska CO2-utsläppen/pass. km från eget flygbolag med 50%*
  • Före 2050: Vi har ett långsiktigt mål om netto-noll utsläpp från alla våra egna flyg



    *Jämfört med utsläppsnivåer 2019.
Sunclass a330-900neo

Nya flygplan med lägre koldioxidutsläpp

Airbus A330-900neo genererar 23 % mindre CO2-utsläpp per seat-kilometer jämfört med tidigare långdistansflygplan (Jmf med långdistansflygningar med vår nuvarande Airbus A330-200). Och till 2030 ska hela vår flygflotta vara uppgraderad med nya effektivare flyg.

Investeringar för framtiden

Vi ska genomföra operationella förbättringar som nya datorsystem, viktminskningar, optimering av serviceprogram ombord. Vi förväntar oss även förbättringar av luftrumsinfrastrukturen över hela Europa. Vi ska även investera i ny teknik. Redan idag är vi engagerade i NISA som är ett nordiskt initiativ för ett mer hållbart flyg.

Minskad användning av plast

Vi vill minska nedskräpningen av plast. Företagets mål är att sluta använda engångsartiklar i plast och istället ha bytt ut dem mot bättre alternativ senast år 2023. Initiativet, som påbörjades redan 2017, har bidragit till en avsevärd minskning av plastartiklar i hela vår verksamhet

Läs mer om vårt hållbarhetsarbete

Travel with Care

Travel with Care - vår hållbarhetsstrategi

Vår vision är att bli marknadsledande i Norden när det gäller hållbarhet inom semesterresor med flyg. Genom en rad initiativ ska vi framöver underlätta för våra gäster att göra de mest hållbara valen när de reser med oss ​​– och hjälpa dem att göra det så enkelt som möjligt att resa med omsorg. Vi har satt upp en plan och tydliga mål som sträcker sig till 2030 – och målsättningar fram till 2050. Det kommer självklart att ställa stora krav på oss, men också på våra gäster och tillsammans ska vi se till att uppnå dem.

Nödvändiga cookies gör sajten brukbar genom att aktivera grundläggande funktioner såsom sidnavigering och tillgång till säkra webbplatsområden. Sajten kan inte fungera optimalt utan dessa cookies.
Funktionella cookies gör det möjligt att spara information om hur hemsidan visas eller beter sig. T.ex. ditt val av språk eller region. Dessa behövs för att sajten ska kunna fungera optimalt.
Statistiska cookies hjälper oss att förstå hur besökare interagerar med hemsidan, genom att samla data. Vi samlar in information om hur du interagerar med webbplatsen, inklusive hur ofta du besöker webbplatsen och vilka sidor du visar. Vi gör detta för att optimera designen, användarvänligheten och stärka effektiviteten på webbplatsen. Dessutom använder vi informationen för att ge dig personligt innehåll och förbereda marknadsundersökningar
Marketing cookies används för att spåra hur besökare rör sig på hemsidan och för att vi och andra leverantörer som vi samarbetar med ska visa innehåll som är relevant för respektive besökare. Vi samlar in information om dina intressen, inklusive vilka sidor och annonser du klickar på, vilka produkter eller tjänster du visar intresse för eller köper (sk profilering). För att kunna visa riktade annonser och annan riktad marknadsföring arbetar vi med andra företag som vi delar informationen med.