Vings av- och ombokningsförsäkring

AV- OCH OMBOKNINGS
FÖRSÄKRING

Vings av- och omboknings-försäkring (före 27 juni 2017)

Av- och ombokningsförsäkringen har nya villkor från 27 juni 2017. Här hittar du regler och villkor för av- och ombokningsförsäkring bokad före 27 juni.

Alla resenärer på samma bokning måste teckna försäkringen för att villkoren skall gälla. Försäkringen betalas sedan tillsammans med anmälningsavgiften och kan inte ändras efter att handpenningen har kommit oss tillhanda eller efter att öppet köp-tiden gått ut.

Har du bokat, eller önskar du boka av- och ombokningsförsäkring efter 27 juni? Du hittar våra nya av- och ombokningsförsäkring här.

DETTA INGÅR I FÖRSÄKRINGEN

Gäller före 27 juni 2017

Fri ombokning

Gäller för resor med max reslängd på 29 dagar och fram till 30 dagar innan avresa, om samtliga medresenärer har tecknat försäkringen. För reslängd mer än 29 dagar gäller fri ombokning fram till 60 dagar innan avresa. Den avgiftsfria ombokningen är dock begränsad till att det nya avresedatumet ska vara max 6 månader från det första avresedatumet och får ej bokas om till ett rabatterat alternativ.

"- Hela vår familj hade planerat en resa till Sunwing Alcudia i början av juni i samband med att skolorna slutar. Min son Johan fick då erbjudande om ett sommarjobb som skulle vara hela juni och juli. Tack vare att vi hade Vings Av- & ombokningsförsäkring kunde vi boka om vår resa till första veckan i augusti istället. Helt utan kostnad. Alla glada & nöjda då vi fortfarande kunde åka hela familjen tillsammans!"


Prisgaranti Plus

Om totalpriset på din charterresa med specificerat boende sänks efter det att du redan har bokat din resa, behöver du bara kontakta oss så ger vi dig det nya, lägre priset. För att Prisgaranti Plus ska gälla krävs att det är minst 60 dagar kvar till avresa när du kontaktar oss på Ving och att det flyg och den rumstyp du bokat finns ledigt för nybokning. Prisgaranti Plus kan ej kombineras med fri ombokning.

"- Jag och min sambo Maria vill alltid vara ute i god tid med att boka upp våra resor, så att vi får den avresa och det hotell vi allra helst önskar. När vi åkte på vår förra resa i november så bokade vi den i mars månad. I juni gick Ving ut med en allmän kampanj där just vår resa var sänkt i pris. Jag ringde in till Vings försäljning och fick samma rabatt avdragen på min resa tack vare att det var mer än 60 dagar kvar till avresan. Vi sparade hela 1.600:- på att vi hade Vings Av- & ombokningsförsäkring."

Bo kvar-garanti

Om någon i ditt resesällskap måste avboka på grund av sjukdom, så får du behålla samma boende utan att betala något extra tillägg för detta.

"- Vårt kompisgäng brukar åka på sommarsemester till Turkiet varje år. För att hålla kostnaderna så låga som möjligt, brukar vi boka lägenheter där vi bor flera tillsammans då det brukar vara prisvärt. Förra vintern kunde en av de andra inte åka med p.g.a. sjukdom. Då vi alla hade Vings Av- & ombokningsförsäkring så slapp vi betala den merkostnad det annars skulle innebära för oss andra att bo kvar i samma lägenhet. Skönt att vi hade den försäkringen!"

Återbetalning av tilläggsarrangemang

Exempelvis konsertbiljetter.

Om någon blir sjuk

Skulle en nära släkting eller din medresenär bli sjuk eller allvarligt skadad innan resan, så att ni måste ställa in, så får du hela resan (minus 5% eller max 200:-/person plus kostnaden för försäkringen) återbetald. Intyg från läkare krävs.

"- Förra våren skulle jag och min fru åka och spela golf i Turkiet en vecka. Tanken var att min Svärmor Ulla skulle ta hand om vår dotter Lina 6 år. Oturen var tyvärr framme. Ulla ramlade och bröt benet någon vecka innan vi skulle åka. Vi fick i princip tillbaka det allra mesta av resan tack vare försäkringen."

Om du drabbas av uppsägning

Samma villkor gäller som vid sjukdom. Gäller om du blir uppsagd på grund av arbetsbrist, inte vid enbart varsel. Gäller ej då en visstidsanställning eller timanställning upphör. Eller om en provanställning ej förlängs. Intyg från arbetsgivare måste visas.

"- Jag skulle åka till Gran Canaria med mina kompisar i vintras. Företaget jag arbetade på hade svårt med orderingången och flera personer blev uppsagda p.g.a arbetsbrist. Dessvärre blev jag själv drabbad. Då osäkerheten på hur framtiden skulle se ut var stor beslöt jag att inte åka. Tack vare ett intyg från arbetsgivaren och att jag hade Vings Av- & ombokningsförsäkring fick jag tillbaka mina pengar."