För dig som har fått din semester påverkad

Senast uppdaterad 2020-03-27 14:28

Vi har stor förståelse för att många av er som varit på resande fot med oss den senaste veckan kanske inte har fått den semesterupplevelse ni sett fram emot. Vi är väl medvetna om att exempelvis restriktioner i det land som ni befunnit er i kan har medfört besvär för er. Vi har gjort vårt yttersta för att så snabbt som möjligt ta hem alla våra gäster och hoppas att ni trots rådande omständigheter känt er trygga med oss som researrangör.

Vad händer om jag fått en tidigarelagd hemresa, ersätts jag?
Vi återbetalar den outnyttjade delen av resan med dagsandelar om det är Ving som tagit beslut om att tidigarelägga din hemresa. För att få återbetalning, ber vi dig att kontakta https://www.ving.se/reklamation med ditt bokningsnummer och kontonummer. Om du själv valt att avbryta din resa och åkt hem på egen hand innan ditt planerade hemresedatum, kommer inte förlorade resdagar att ersättas.

Har jag rätt till ersättning om jag varit begränsad till mitt hotell/hotellrum under semestern?
Kunder som har drabbats av undantagstillståndet och rörelserestriktionerna i Spanien och därmed har fått sin semester påverkad, ombeds att efter hemkomst skicka in en reklamation. Detta gäller även för kunder som semestrat på andra resmål runtom i världen och som på ett eller annat sätt fått en begränsad semester https://www.ving.se/reklamation. Vi följer som alltid Paketreselagen och reklamationer bedöms individuellt enligt praxis.

Gällande återbetalningar av inställda/avbokade resor
Vi förstår att ni är många som undrar över när återbetalningarna kommer. Alla berörda kunder kommer att få sina pengar tillbaka. Anledningen till att det tar betydligt längre tid än normalt beror på att vi på grund av rådande situation har en mycket hög arbetsbelastning där stora volymer av inställda, förkortade och avbokade resor ska hanteras. Därutöver är vi i vår tur beroende av återbetalningar från våra underleverantörer såsom internationella flygbolag och hotellkedjor, vilket gör att processen drar ut på tiden.

När man reser med Ving är man alltid skyddad av Paketreselagen. Återbetalningar kommer att komma och vi jobbar intensivt för att det ska ske så snart som möjligt, men ber om er förståelse.

Information om situationen just nu

Vi följer utvecklingen noga kring Coronavirusets spridning och följer som alltid Utrikesdepartementets rekommendationer och Folkhälsomyndigheters uppdateringar.