För dig som har en inbokad resa fram till och med 15 juli

I enlighet med UDs reseavrådan har vi ställt in samtliga resor fram till och med den 15 juli, både charterresor och reguljära resor.

Vid inställd resa får du ett mail från oss med erbjudande om av- eller ombokning.

Du behöver därför inte kontakta oss - vi kontaktar samtliga berörda kunder i turordning.

Gällande återbetalningar för av- och ombokade resor

Hela vår bransch, liksom många andra branscher i samhället, är under stor press just nu och vi gör vårt yttersta för att ta hand om alla kunder som fått sina resor påverkade.

Vi får många frågor om när återbetalningarna kommer i de fall man inte väljer att boka om. När man har en paketresa inbokad med Ving är man alltid skyddad av Paketreselagen och i normala fall sker återbetalningar inom två veckor. Vi gör vårt yttersta, för att hantera återbetalningar skyndsamt och i tur och ordning och vi har nu kommit en bra bit. Men, under rådande, exceptionella omständigheter, tar det betydligt längre tid då vi fortsatt har stora volymer av inställda, förkortade och avbokade resor att hantera, och i tillägg varit i behov av att korttidspermittera ett stort antal medarbetare.

Återbetalningar sker i turordning baserat på det datum man fått bekräftelse från oss på att resan är av- eller ombokad.

Hur återbetalas pengarna?
Det inbetalade beloppet eller den utestående mellanskillnaden från din ombokade resa kommer att återbetalas till det kort eller presentkort som du har betalat resan med. Har du betalat via bankgiro eller direktbetalning via bank återbetalas beloppet till det kontonummer som du har uppgett till oss. Observera att om du kombinerat flera olika betalningssätt, exempelvis presentkort och betalkort, återbetalas pengarna på motsvarande sätt till ditt kort respektive i presentkort. Det kan därmed också dröja några dagar mellan utbetalningarna då de olika utbetalningssätten kan ta olika lång tid.

Vi beklagar verkligen att återbetalningarna dröjer och de eventuella besvär och frustration det i sin tur kan medföra för våra kunder. Stort tack för ert tålamod!

Information om situationen just nu

Vi följer utvecklingen noga kring Coronavirusets spridning och följer som alltid Utrikesdepartementets rekommendationer och Folkhälsomyndigheters uppdateringar.