• AKTIV SEMESTER

Fartfylld weekend i Belgien

Nämn ordet ”Spa” och de flesta får associationer till varma bad, massage, hudvårdsbehandlingar och avkoppling. Men för vissa betyder Spa någonting helt annat...

Text: Sebastian Ryde Foto: Sebastian Ryde & Istock

… Nämligen Spa-Francorchamps, en av de mest klassiska racingbanorna i Formel 1-sammanhang. Banan, belägen vid den belgiska kurorten som gett namn för just spainrättningar, har varit värd för Belgiens Grand Prix över 50 gånger sedan det första hölls här 1925. Michael Schumacher, Ayrton Senna och Kimi Räikkönen är bara några av namnen som stått överst på prispallen. Spa-Francorchamps har bjudt på många minnesvärda race genom åren och banans utmanande sträckning är högt aktad av både förare och fans. Redan under bussturen från Bryssel märks det att det ligger en viss förväntan i luften – vad kommer vi att få uppleva just denna söndag på Spa?

Formel 1 brukar ofta skämtsamt kallas för ”Formel 1-cirkusen”. Stallen med förare, personal, bilar och (tonvis med) reservdelar bjuder på en helgs underhållning, innan allt packas ihop och åker vidare till nästa tävling. De flesta fansen väljer att besöka kval (lördag) och lopp (söndag), men för egen del räcker det med söndagens race. För en Formel 1-söndag är mer än bara ett lopp, det är en heldagsaktivitet. Loppen går vanligtvis av stapeln klockan 14.00 och fram till dess pågår det hela tiden någonting innan bilarna ställer upp sig vid start- och mållinjen. På schemat denna söndag är det utöver Formel 1 bland annat ett Formel 2-race, en deltävling i Porsche Supercup och ett paradvarv där förarna presenteras.

Det första som slår mig när vi kliver av bussen och promenerar ned mot entrégrindarna vid start- och målrakan är hur vackert belägen Spa-Francorchamps är. Det kuperade landskapet, omgiven av tät skog och kringliggande pittoreska Belgiska byar, ger en vy över banan värd ett vykort. Det är lätt hänt att bara ta in omgivningarna och glömma bort att här strax ska susa förbi F1-bilar i över 300 kilometer i timmen.

 

Med ett dån från depån provstartar Renault-stallet sina bilar, och hela atmosfären förändras på en sekund. Doft av granskog och ljud av fågelkvitter byts ut mot vrålande motorer och doft av bränt gummi. För motorsport- frälsta är det svårt att inte dra på smilbanden. Nyfikna blickar från läktarplats riktas nu mot depån där det råder febril aktivitet inför racestart, och runt mig hör jag hur det spekuleras hejvilt om allt från vem som kommer att vinna dagens lopp, till vilka kändisar som är på plats: ”Hamilton har ju pole position, men man kan aldrig räkna bort Räikkönen.”, ”Jag tror det där var Niki Lauda som gick förbi!”, ”Är det där Matt Damon som står uppe på VIP-läktaren?”. F1-fansen är minst sagt passionerade och när närmare 100 000 av dem har samlats för att uppleva sin favoritsport live, är det svårt att inte ryckas med av den förväntansfulla stämningen.

Om man mot förmodan skulle känna sig rastlös under de minuter när det inte är action på banan, är det bara att prata med någon av de många inbitna fansen. När jag står i kö för att köpa lunch en timme innan start, frågar jag personen bredvid mig vad han tror om den svenske föraren Marcus Ericssons chanser för dagen. Därefter får jag under 20 minuter berättat för mig inte bara om hur det kommer gå för Ericsson, utan också hur det kommer gå för samtliga förare, vilka däckval som är optimala för Spa-banans blandning av snabba och långsamma kurvor, och var de bästa omkörningschanserna finns. Som sagt, de är ett passionerat släkte, Formel 1-fansen.

Jag tackar för lektionen och beger mig till läktaren för att leta upp min sittplats inför starten. Vilka platser ger mest F1 för pengarna? Här tvista de lärde. Vissa föredrar bekvämligheten med numrerade platser på någon av läktarna, medan vissa föredrar så kallad ”General Admission” där man själv får hitta sin plats på utvalda områden (medhavd tältstol eller sittunderlag rekommenderas).

 

Så börjar klockan äntligen närma sig 14.00 och bilarna ställer upp sig på start- och målrakan. Trots att vi har sitt-plats står alla på hela motorstadion upp nu. De fem röda lamporna ovanför mållinjen som signalerar start tänds, motorerna varvas upp, och när lamporna släcks bara någon sekund senare accelererar världens 20 snabbaste racingbilar iväg till en ljudmatta som får håret på mina underarmar att resa sig. Samtliga förare tar sig förbi den första tvära kurvan efter starten utan kollision. Bilarna gasar upp till 300 kilometer i timmen in i de mytomspunna kurvorna Eau Rouge och Raidillon, vidare till Kemmel-rakan och ytterligare 13 kurvor innan de passerar mållinjen och för det första varvet av 44 runt den sju kilometer långa banan. På en tid av en minut och 46 sekunder, i en snitthastighet på strax över 230 kilometer timmen. Det vinande ljudet när bilarna kör förbi, i kombination med stämningen från publiken, gör att Formel 1 blir en helt annan upplevelse live jämfört med TV.

Eftersom man från sittplats inte kan se hela banan, följer man även loppet via någon av de många storbildsskärmarna runtom läktarna. Förutom själva racet är det spektakulärt att få se ett depåstopp i verkligheten. Däckbytena går på ungefär 3 sekunder, och samspelet mellan teamet och förarna är lika imponerande att bevittna varje gång en bil kommer in. ”Det här borde min bilmekaniker hemma se på och ta efter”, konstaterar mitt resesällskap med ett skratt. Efter nära en och en halvtimmes intensiv racing kör Mercedes- föraren Lewis Hamilton över mållinjen som segrare, tätt följt av Ferraris Sebastian Vettel och Daniel Ricciardo från Red Bull-stallet. När sista bilen passerat hör det till traditionen att publiken får ta sig ner från läktarplats och ut på banan för den efterföljande prisutdelningen. Även jag tar tillfället i akt att få ta några steg på Spas legendariska asfalt, innan det är dags att bege sig tillbaka till bussen och återfärd till Bryssel. Jag konstaterar snabbt att jag kan tänka mig att besöka den här cirkusen fler gånger.

Vings Formel 1-resor

FORMEL 1-LOPP:
• Spanish Grand prix
• Monaco Grand prix
• Austrian Grand prix
• German Grand prix
• British Grand prix
• Hungarian Grand prix
• Belgian Grand prix
• Italian Grand prix
• Singapore Grand prix
• Abu Dhabi Grand prix

 

DETTA INGÅR:
• Flyg tur och retur
• Hotell 3 nätter (minst 3-stjärnigt)
• Transfer till och från banan
• Biljetter till kval och lopp
• Guide från Thomas Cook Sports (engelskspråkig)