Res tryggt med Ving

Betala med kort

Betalning med betal- eller kreditkort på Ving.se är en enkel och trygg betalningsform. Den garanterar att vi har pengarna direkt och fungerar utmärkt oavsett hur långt det är kvar till avresa.

Vi tar emot betalningar gjorda med nordiska kort från Visa, Eurocard och MasterCard samt svenska Ving Holiday Card och svenska American Express. Vill du betala med andra kort, t.ex. icke svenskregistrerade American Express, kan du göra det i våra Vingbutiker. Fullmakt för köp med övriga utländska kort faxas till +46-8-668 96 00.

Du betalar med kort genom att ange ditt kortnummer, kortets sista giltighetsdatum och CVV2/CVC2/CID. Transaktionen kan ta några minuter, så var vänlig invänta meddelandet om att betalningen är genomförd på skärmen.

Om betalning skall ske omgående och du ännu inte aktiverat kortet för e-handel rekommenderar vi att du använder dig av direktbetalning från din internetbank via Min sida på Ving.se.

Det går inte att betala med olika/flera kort när det är mindre än 40 dagar kvar till avresa. Läs mer om hur du ska gå tillväga om du vill betala med olika/flera kort nedan.

Kan jag betala med olika/flera kort samt välja att betala ett eget belopp?


Givetvis kan du betala med flera kort, och även välja belopp i rutan "välj eget belopp". Du kan välja om du vill betala anmälningsavgiften, hela beloppet som återstår eller ett eget valt belopp. Summan som står på betalningssidan gäller för samtliga resenärer på din bokning.

Om du vill betala resan med olika kort går det bra fram till 40 dagar före avresa på Ving.se.

Om du väljer telefonbetalning räkna för säkerhets skull med en timmas fördröjning innan betalningen registreras på bokningen.

Om den som betalar med andra kortet av någon anledning betalar för mycket eller knappar in fel bokningnummer och detta görs efter kontorstid hamnar betalningen i en s.k. fellista och pengar kommer inte in på bokningen förrän nästa arbetsdag.

Om det är mindre än 40 dagar kvar till avresa går det inte att dela upp betalningen. Då måste du först betala hela resan med ett kort och sedan överbetala med det andra kortet via telefonbetalningen och kontakta en reserådgivare som ser till att pengarna går tillbaka till rätt kort. Kontakta oss.

På Ving.se betalar du tryggt och säkert med kort


Ving erbjuder Nets e-handelstjänst Auriga ePayment med 3D-Secure som är en säkerhetslösning för kortbetalningar på internet. Auriga ePayments centrala system är certifierat enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Det innebär att de uppfyller de hårda säkerhetskraven för korthantering som gemensamt ställs av internationella betal- och kredikortsföretagen.

All datakommunikation vid betalning sker krypterat. Det innebär att dina uppgifter om bank- och kreditkortsnummer samt din beställning inte kan läsas av någon annan när informationen går från din dator till banken eller till Vings server. När ditt bank- och kreditkortsnummer väl har kommit fram, överförs det till en dator som inte har någon anslutning till Internet.

Inga uppgifter du matar in i verifieringskodfältet sparas av Ving. Om du vill veta mer om verifieringskoden, kontakta din bank eller kortutgivare.

Varför får jag upp en ruta där jag skall ange ett lösenord/en säkerhetskod i samband med min kortbetalning?


Detta beror på att många banker har infört "Verified by VISA" och "MasterCard SecureCode" som är VISA:s respektive Mastercards varumärken för att ange att korttransaktionen är verifierad med 3D Secure. Detta innebär i korthet att du vid kortbetalning även måste identifiera dig, för att verifiera att det är kortets rättmätige ägare som utför betalningen. Detta kan ske på olika sätt, antingen genom att kunden anger sitt personnummer, lösenord, annat unikt ID eller med en inloggningsdosa. Kontakta din bank för mer utförlig information.

Res tryggt med Ving

Vad är en säkerhetskod?


Säkerhetskoden är en tresiffrig kod som används för att öka säkerheten vid betalning med kort på internet. Siffrorna är slumpmässigt framtagna av kortutgivaren (din bank) och får endast användas som verifikation vid distanshandelsköp. Koden, som även kallas CVV2-kod (VISA) eller CVC2-kod (MasterCard/Eurocard), är tryckt i signaturfältet på baksidan av ditt kort och är alltid de tre sista siffrorna. American Express har en s.k. CID-kod och det är fyra siffror på framsidan av kortet. Om du vill veta mer om säkerhetskoden, kontakta din bank.

Res tryggt med Ving

Gäller mina försäkringar om jag betalar med kort på Ving.se?


För information kring villkor gällande kortbetalningar, kontakta din bank. Ving erbjuder Goudas "Komplement till hemförsäkringen" samt Goudas "Heltäckande reseförsäkring" samt Vings av- & ombokningsförsäkring.

Om jag väljer att göra en telefonbetalning, hur vet jag om betalningen är godkänd?


När du har betalat resan via telefon får du ett order-id som du kan använda när du går in på Ving.se/kvittens och skriva ut ditt kvitto för betalningen.

Jag följer instruktionerna på Ving.se, men det går inte att genomföra betalningen. Vad kan jag göra?


  • Kontrollera att kortnummer, giltighetstid och CVV2/CVC2/CID är rätt ifyllda.
  • Kontrollera att kortet är registrerat för säker näthandel "Verified by VISA"/"MasterCard SecureCode och att också den koden är korrekt.
  • Kontrollera med din bank/kortbolag att du har korrekt summa på ditt konto och att du inte har en köpspärr/maxbelopp.

Du har 5 betalningsförsök på dig. Om din betalning skulle misslyckas, kontakta i första hand din bank/kortbolag. Du är också välkommen att kontakta Ving på 0771-995 995, knappval 1.